Hvad er hacking – og hvad gør jeg, hvis jeg er blevet hacket?

Det kan det føles voldsomt og meget grænseoverskridende, hvis du er blevet hacket, og du skal vide, at det ikke er din skyld. Det er derfor godt, at du søger hjælp og viden til, hvordan du kan håndtere situationen.

Siden 2016 har SletDet Rådgivningen hjulpet børn og unge med digitale krænkelser. Vi kan også hjælpe dig, hvis du er blevet hacket.

Hvad må man – og hvad siger loven?

Det kan være ulovligt at dele private, grænseoverskridende og krænkende informationer, billeder og videoer. Mange gange kan problemerne løses, inden de bliver et massivt problem, men det kan også være så alvorligt, at der er brug for at kontakte politiet for hjælp. Det kan være svært at navigere i lovgivningen omkring digitale krænkelser, så her er det vigtigste, du bør vide.

Hvad er hacking? 

Du er blevet hacket, når nogen – mod din vilje – bryder ind i din computer/telefon og dermed får adgang til dine personlige oplysninger. Hacking kan variere i type og omfang, fx får nogle hacket deres Snapchat-profil. Andre får hacket deres arbejdscomputere, hvilket gør, at hackere får adgang til virksomheders databaser. Hacking er ulovligt ifølge Straffelovens §263 stk. 2. 

Få kontrol over din profil igen 

Hvis du stadig har adgang til din profil
Hvis du stadig har mulighed for at logge på din profil, anbefaler vi, at du ændrer din adgangskode, så hackeren bliver logget af. Desuden kan det være en god idé at tilføje to-trins-godkendelse, som de fleste sociale medier har. To-trins-godkendelse gør det sværere at hacke dig i fremtiden og gør, at hackeren bliver lukket ude af din profil.   

Hvis du ikke længere har adgang til din profil
Det kan føles utroligt krænkende, at andre har adgang til din private profil. For at få profilen lukket ned/fjernet hackeren fra din profil, skal du kontakte den platform, hvor profilen er oprettet.

Platformen har typisk klare retningslinjer på området og har mulighed for at slette profilen eller gøre, at du kan genvinde adgangen til profilen. På den måde kan du få kontrol over din situation igen. Du kan finde en guide til dette i vores slettevejledninger. Hvis dette ikke er lykkedes for dig, er du velkommen til at kontakte SletDet Rådgivningen.   

Herunder har vi samlet en række gode råd til dig, der er blevet hacket. Det er generelle råd. Da der kan være stor forskel på situationerne, er det ikke sikkert, at du kan bruge alle rådene. Hvis du er i tvivl eller har brug for råd til din specifikke situation, er du velkommen til at kontakte os. 

Sådan gør du, hvis du er blevet hacket

Det giver rigtig god mening, hvis du er frustreret og synes, at det er grænseoverskridende og krænkende, at du er blevet hacket. Alle kan blive hacket, og det er ikke din skyld. Det er nogle, der har gjort noget ondskabsfuldt (og ulovligt) mod dig, og du har ret til at være vred og frustreret over situationen. 

Hvis du oplever at få din computer eller profil hacket, så er det en god ide at skifte alle dine adgangskoder de forskellige steder du logger ind. Det er vigtigt at gøre adgangskoder ‘svære’, det vil sige bruge både store og små bogstaver, tal og tegn – så det er sværere for andre at gætte. 
 
Derudover kan det være en god ide at bruge to-trins godkendelse. Når du logger ind på din profil fra en ny computer, vil der blive sendt en besked til din telefon med en kode, som du så skal indtaste på computeren for at logge ind. Dette sikrer, at det er dig, som logger ind – og ikke en, der har hacket dig. 

For at undgå misforståelser, kan det være en god idé at fortælle venner og familie, at du er blevet hacket, og at du ikke har adgang til profilen i øjeblikket. 

Du skal ikke stå alene i denne situation. Derfor er det en rigtig god idé at tale med en voksen, som du stoler på. Det kan være en forælder, en lærer, en pædagog eller en helt fjerde.

Vi ved, at det kan føles grænseoverskridende at tale om det, men vi ved også, at det kan være rart, at andre ved, hvordan man har det. På den måde kan du få den støtte og tryghed, som du har brug for i sådan en situation. En voksen, som du stoler på, kan også hjælpe med at finde ud af, om I skal anmelde hackingen til politiet. 

Det er vigtigt, at du kontakter den platform, hvor du er blevet hacket, fx Snapchat eller Instagram. De har klare retningslinjer på området og har mulighed for at slette den hackede profil, så du får kontrol over din situation igen.

Hacking strider imod deres vilkår, så det bør de hjælpe dig med. Hvis du har brug for hjælp til at kontakte platformen, kan du få guides i vores slettevejledninger – eller kontakte os på SletDet Rådgivningen. 

Ifølge Straffeloven er det ulovligt at hacke sig ind i andres profiler. Man kan blive straffet for det. Derfor skal du også overveje, om du vil anmelde hackingen til politiet.

Start fx med at snakke med en voksen, som du stoler på (og eventuelt SSP-konsulenten i din kommune). De kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre, og hvad du skal være opmærksom, hvis du vil lave en politianmeldelse. Her kan du læse om, hvornår og hvordan du kan lave en politianmeldelse