Slettevejledning

Få hjælp til at slette indhold fra FaceUp

FaceUp er et socialt medie, hvor du kan chatte anonymt med andre, dele billeder osv. Sitet bruges af nogen til dating. Man kan desværre opleve at modtage ubehagelige beskeder på FaceUp. Husk, at du aldrig behøver at svare på noget, du ikke har lyst til. Du kan altid blokere personer, du ikke vil have kontakt med.

Her kan du få hjælp til at:

  • Anmelde en besked eller et billede, du har modtaget
  • Blokere eller anmelde en profil
  • Indstille hvilke personlige oplysninger du vil dele
  • Få et nyt kodeord, hvis du har glemt det
  • Slette din profil

Anmeld en besked eller et billede, du har modtaget

Hvis du vil anmelde en besked eller et billede, du har modtaget, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på samtalen, hvor du ønsker at slette en besked
  2. Klik på ’Mere’ og vælg ’Anmeld besked’
  3. Skriv din årsag til, at du ønsker at anmelde beskeden
  4. Tryk på ’Send anmeldelsen’
  5. Vær opmærksom på, at du skal skrive en så præcis beskrivelse af, hvorfor du ønsker at anmelde beskeden, da FaceUp kan slette din profil, hvis de mener, at du misbruger anmeldefunktionen.

OBS: Du kan også vælge at blokere den bruger, du har modtaget beskeden fra. Hvis du ønsker at gøre det, skal du blot vælge ’Bloker afsenderen’, når du har klikket på ’Mere’. Se evt. guiden til, hvordan du blokerer en bruger herunder.

Bloker en bruger

Hvis du ønsker at blokere en bruger skal du gøre sådan her:

  1. Find den bruger du ønsker at blokere
  2. Klik på det lille røde udråbstegn-ikon i øverste venstre hjørne af profilen
  3. Vælg ’Blokér bruger’
  4. Brugeren er nu blokeret

OBS: Du kan fjerne blokeringen ved at klikke på ’fjern blokering’, hvis du fortryder.

Anmeld en bruger

Hvis du ønsker at anmelde en bruger, skal du gøre sådan her:

  1. Find den bruger, du ønsker at anmelde
  2. Klik på det lille røde udråbstegn-ikon i øverste venstre hjørne af profilen
  3. Vælg ’Anmeld bruger’
  4. Skriv din årsag til, at du ønsker at anmelde brugeren
  5. Klik på ’Send anmeldelsen’

OBS: Du skal skrive en så præcis beskrivelse af, hvorfor du ønsker at anmelde brugeren, da FaceUp kan slette din profil, hvis de mener, at du misbruger anmeldefunktionen.

Indstil hvilke personlige oplysninger du vil dele

På FaceUp kan alle se din profil og skrive til dig. Det kan derfor være en god idé at overveje, hvilke oplysninger du vil dele om dig selv, for at beskytte dit privatliv.  Husk at du aldrig skal at dele noget, du ikke har lyst til. Du kan ændre hvilke oplysninger du vil dele sådan her:

  1. Klik på pilen i øverste højre hjørne (▼)
  2. Klik på ‘Profil’
  3. Klik på ‘Ret profil’ i menuen over dit profilbillede
  4. Her kan du vælge hvilke oplysninger du vil skrive om dig selv. Fx kan du vælge at undlade at skrive dit tlf. nummer eller e-mail. Du behøver ikke udfylde mere end de påkrævede felter.

Glemt adgangskode

  1. Hvis du har glemt din kode, kan du på forsiden klikke på ‘Glemt kode?’
  2. Her skal du indtaste dit brugernavn eller e-mail
  3. FaceUp sender dig et link på din mail til at ændre din kode
  4. Klik på linket og følg instruktionerne

Slet din profil

Hvis du ønsker at slette din profil på FaceUp, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på ’Kontakt’ i nederste højre hjørne af siden
  2. Under ’Emne’ vælger du ’Slet min bruger’
  3. Skriv en besked til FaceUp om, at du gerne vil have din profil slettet. Du kan fx skrive ’Hej. Jeg ønsker at slette min profil. Kan I hjælpe mig?’
  4. FaceUp sender dig en besked med et link, hvor der står ’Klik her’ der fører til deres sletteside.
  5. Nu skal du indtaste dit kodeord
  6. Din profil er nu sat i kø til at blive slettet

OBS: Vær opmærksom på, at hvis du logger på igen inden din profil er slettet, kan du stadig modtage beskeder. Det er derfor en god idé, at logge ud og ikke åbne FaceUp igen, da det kan tage op til en dag før din profil er slettet.

(Siden er sidst opdateret d. 03-05-2022)

Få hjælp til OmeTV

Hvis du er har oplevet noget ubehageligt  på OmeTV,  kan du måske få gavn af at se denne video, hvor vores rådgiver svarer på et brevkassespørgsmål  omkring krænkelser på nettet. 

På denne side kan du få hjælp til at:

  • Anmelde en bruger på video
  • Anmelde en bruger på chatten

Anmeld en bruger på video

For at anmelde en bruger, skal du gøre sådan her:

  1. Hold musen over billedet
  2. Klik på ‘Report’
  3. Klik herefter ‘Ja’

Anmeld en bruger i chat

Hvis du vil anmelde en bruger på OmeTV chatten, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på ‘Anmeld misbrug’ i chatten
  2. Klik herefter på ‘Ja’

(Siden er sidst opdateret d. 20/04-2022)

Få hjælp til Yubo

Her kan du få hjælp til at:

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Anmelde en besked i chat  
  • Anmelde en profil
  • Blokere en profil
  • Tilpasse ‘Swipe’
  • Slette billede eller video fra din profil
  • Slette din konto

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du modtager ubehagelige beskeder eller bliver kontaktet af nogen du ikke kender. På Yubo kan du gøre sådan her:

Gør din profil privat og sikker

  1. Gå ind på din profil (personfiguren oppe i højre hjørne)
  2. Klik på ‘Indstillinger’ i højre hjørne (⚙)
  3. Klik på ‘Sikkerhed og privatliv’ (🔒)
  4. Her kan du
    1. Skjule bestemte ord, fra beskeder i live
    2. Indstille om din placering er synlig for andre
    3. Indstille om andre kan finde dig via dit tlf. nummer
    4. Indstille hvilke data og oplysninger Yubo må bruge
    5. Finde flere privat- og sikkerhedsindstillinger

Tilpas ‘Swipe’
Du kan ændre dine indstillinger for Swipe sådan her:

  1. Gå ind på din profil (personfiguren oppe i højre hjørne)
  2. Klik på ‘Indstillinger’ i højre hjørne (⚙)
  3. Klik på ‘Indstillinger for swipe’
  4. Nu kan du indstille køn, alder og placering
  5. Du kan også vælge, at din profil ikke skal vises, når andre swiper. Klik da på ‘Skjul fra swipe’.

Anmeld en besked i chat

Hvis du modtager en ubehagelig besked kan det være en god idé at tage et screenshot af den, inden du sletter eller blokere. Hvis du vil anmelde beskeden, skal du gøre sådan her:

  1. Find den besked du vil anmelde
  2. Hold fingeren inde på beskeden
  3. Klik på ‘Rapporter’ (eller ‘Anmeld’)
  4. Vælg en årsag til at du vil anmelde beskeden
  5. Klik på ‘Anmeld’
  6. Du har nu anmeldt beskeden 

Anmeld en profil

Hvis du vil anmelde en profil, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på den profil, du gerne vil anmelde
  2. Klik på udråbstegnet med en hvid ramme om oppe i højre hjørne
  3. Klik på ‘Anmeld’ (eller ‘Rapporter’)
  4. Du skal nu trykke på årsagen til, at du vil anmelde profilen
  5. Når du har klikket på årsagen(erne), trykker du på ‘Anmeld’ (eller Rapporter’)
  6. Du har nu anmeldt profilen

Bloker en profil

Hvis du vil blokere en profil, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på den profil, du gerne vil blokere
  2. Klik på udråbstegnet med en hvid ramme om oppe i højre hjørne
  3. Tryk på ”Bloker”
  4. Profilen får ikke besked om, at du har valgt at blokere den. Når du har blokeret en profil, kan personen ikke længere se din profil, kontakte dig, se dine livevideoer eller kommentarer.

Hvis du ombestemmer dig, kan du fjerne blokeringen sådan her:

  1. Find indstillinger på din profil (tandhjulet i højre hjørne)
  2. Klik på ”Sikkerhed og privatliv”
  3. Klik på ”Blokerede brugere”
  4. Klik på ”Fjern blokering” ud for brugeren

Slet billede eller video på din profil

Hvis du vil slette et billede eller en video på din profil, skal du gøre sådan her:

  1. Tryk på den person-formede figur oppe i højre hjørne
  2. Du er nu inde på din egen profil
  3. Midt på siden kan du se de billeder, du har på din profil
  4. Klik på ét af dem
  5. Du er nu inde på dit billedgalleri
  6. Tryk på det lille røde kryds i hjørnet af det billede, du gerne vil have slettet.
  7. Klik på ‘Slet’
  8. Billedet er nu slettet

Slet din konto

Hvis du vil slette din konto, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på den person-formede figur oppe i højre hjørne
  2. Du er nu inde på din egen profil
  3. Tryk på ‘Indstillinger’ (tandhjulet) oppe i højre hjørne
  4. Scroll ned til ‘Slet konto’
  5. Skriv ‘SLET’ for at bekræfte og tryk derefter på ‘Slet min konto’

(Siden er sidst opdateret d. 03-05-2022)

Få hjælp til Momio

Her kan du få hjælp til at:

  • Anmelde et opslag
  • Anmelde eller blokere en bruger
  • Anmelde en besked
  • Løse et problem fx med din profil
  • Håndtere hacking
  • Slette din profil

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Anmeld et opslag

For at anmelde et opslag, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på den lille stjerne, hvor der står ‘Anmeld’ under opslaget
  2. Vælg en årsag til, at du gerne vil anmelde opslaget
  3. Skriv evt. noget i feltet, hvor der står ‘Skriv din anmeldelse her’, om hvorfor du anmelder det
  4. Klik på ‘Anmeld’

Anmeld eller bloker en bruger

Hvis du vil anmelde eller blokere en bruger, skal du gøre sådan her:

  1. Klik ind på den bruger, som du ønsker at anmelde eller blokere
  2. Klik på ‘tandhjulet’
  3. Vælg enten ‘Anmeld’ eller ‘Blokér’
  4. Hvis du vælger ‘Anmeld’ skal du vælge en årsag til at du gerne vil anmelde brugere
  5. Hvis du vælger ‘Blokér’ skal du klikke ‘Ja’ for at bekræfte
  6. Følg vejledningen på skærmen

OBS: Hvis du blokerer en person, kan personen ikke længere kontakte dig.

Anmeld en besked

Når du er venner med nogen på Momio kan I  chatte sammen. Hvis du modtager en ubehagelig besked kan du anmelde den sådan her:

  1. Gå ind i samtalen hvor der er en besked du vil anmelde
  2. Klik på stjernen ved beskeden, hvor der står ‘Anmeld’
  3. Vælg en grund til at du vil anmelde
  4. Klik på ‘Anmeld’
  5. Beskeden er nu anmeldt

Få hjælp til et problem

Du kan få hjælp via din profil. Det gør du sådan her:

  1. Gå ind på din profil
  2. Klik på tandhjulet
  3. Klik på ‘Hjælp’
  4. Klik på fx ‘Another user was mean to me’
  5. Klik på ‘Ask for help’ i bunden
  6. Skriv din e-mail, dit brugernavn og forklar så godt du kan, hvad problemet er
  7. Klik på send

Hacking

Er du blevet hacket på Momio og har derfor ikke længere adgang til din konto, skal du kontakte Momio på support@momio.me.

Forklar situationen så godt som muligt og medsend dit brugernavn. Få evt. hjælp fra en voksen.

Slet profil

Vil du slette din profil på Momio, skal du gøre sådan her:

  1. Klik ind på din profil
  2. Klik på ‘tandhjulet’
  3. Vælg ‘Konto’
  4. Scroll ned i bunden af siden og vælg ‘Slet kontoen (brugernavn)’
  5. Indtast dit kodeord
  6. Du har nu slettet din profil

OBS: Du har ikke mulighed for at genaktivere din profil.

 

(Siden er sidst opdateret d. 20-04-2022)

Få hjælp til at slette indhold fra Skype

Her kan du få hjælp til at:

  • Blokere og anmelde en  kontakt
  • Slette en kontakt
  • Anmelde en besked
  • Slette en besked
  • Slette en chat
  • Nulstille ved glemt kodeord
  • Nulstille ved glemt brugernavn
  • Slette din skype-konto
  • Beskytte dine personlige oplysninger

Hvis du har oplevet noget ubehageligt på Skype, kan det være en god idé at tage screenshots af det, inden du blokere eller sletter noget. Husk at du aldrig behøver at svare på noget du ikke har lyst til. Du må altid sige fra.

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Bloker og anmeld en kontakt

Ønsker du at blokere og/eller anmelde en kontakt fra din Skype, skal du gøre sådan her:

  1. Find den kontakt, du ønsker at blokere og/eller anmelde
  2. Klik på kontaktens billede
  3. Scroll ned i bunden og vælg ‘Bloker kontakt’ 
  4. Her kan du vælge at anmelde personen ved at slå det til der hvor der står ‘Anmeld misbrug fra denne person’
    1. Vælg en årsag til at du ønsker at anmelde
    2. Klik på ‘Bloker og rapportér’ for at afslutte
    3. Nu er kontakten blokeret og anmeldt
  5. Hvis du kun vil blokere skal du klikke på ‘Bloker’ i bunden af siden for at afslutte
  6. Nu er kontakten blokeret

Slet en kontakt

Ønsker du at slette  en kontakt fra din Skype, skal du gøre sådan her:

  1. Find den kontakt, du ønsker at slette
  2. Klik på kontaktens billede
  3. Scroll ned i bunden og vælg ‘Slet kontakt’ 
  4. Vælg ‘Slet kontakt’ for at bekræfte
  5. Nu er kontakten slettet

Anmeld en besked

Hvis du vil anmelde en besked, skal du gøre sådan her:

OBS: Når du anmelder en besked forsvinder den fra samtalen. Det kan derfor være en god idé at tage et screenshot af beskeden inden du anmelder. Især hvis du har modtaget noget der kan være ulovligt.

  1. Find den besked du gerne vil anmelde
  2. Hold inde på beskeden (eller højreklik)
  3. Klik på ‘Rapportér en bekymring’
  4. Vælg en årsag til at du vil anmelde beskeden (her kan du også vælge at blokere brugeren)
  5. Klik på Rapportér for at afslutte
  6. Du har nu anmeldt beskeden

 

Slet en besked

Ønsker du at slette en besked, du selv har sendt, skal du gøre sådan her:

  1. Find beskeden, som du ønsker at slette
  2. Hold ind på besked (eller højreklik)
  3. Klik på ‘Slet’ eller ‘Fjern’
  4. Beskeden er nu slettet

Husk at beskeden allerede kan være set af de andre i samtalen.

OBS: Du kan ikke slette en besked, du har modtaget, kun en besked du selv har sendt. Hvis du har modtaget noget upassende, kan du anmelde beskeden eller kontakten. Læs længere oppe på siden hvordan du gør.

Slet en chat

Ønsker du at slette en chat, skal du gøre sådan her:

  1. Find den chat, du ønsker at slette (under ‘Chats’)
  2. Højreklik på chatten (eller hold den inde)
  3. Klik på ‘Slet samtale’
  4. Vælg ‘Slet’ for at bekræfte
  5. Din chat er nu slettet

Glemt kodeord

Har du glemt dit kodeord til Skype, kan du forsøge at nulstille sådan her:

  1. Gå til Skypes gendannelsesside
  2. Indtast din e-mail, telefonnummer eller brugernavn
  3. Indtast den e-mail du gerne vil kontaktes på om din Skype-konto (vælg en e-mail du kan huske og har adgang til)
  4. Indtast den kode, du ser på skærmen. Skype spørger dig for at være sikker på, at du ikke er en robot.
  5. Klik på ‘Næste’
  6. Skype bruger ca. 24 timer på at verificere dine oplysninger. Du får en e-mail, når de er færdige.

Glemt brugernavn

Har du glemt dit brugernavn til Skype, skal du gøre sådan her:

  1. Gå til Skypes Login-side
  2. Klik på ‘Sign-in options’
  3. Klik på ‘Forgot my username’
  4. Indtast dit telefonnummer eller en alternativ e-mail
  5. Du får nu tilsendt en sikkerhedskode til det telefonnummer eller den e-mail du har valgt
  6. Indtast koden i feltet
  7. Klik på ‘Next’
  8. Du får nu vist de profiler, der er tilkoblet mail eller telefonnummeret. Når du ser din profil, vælg ‘Sign In’.

Slet Skype-konto

For at slette din konto på Skype, bliver du nødt til at slette din konto hos Microsoft. Det betyder, at du også lukker eksempelvis din mail-konto, hvis du har mail gennem Microsoft.

Du sletter din Microsoft-konto sådan her:

  1. Gå til Skypes sletteside
  2. Skriv dit Skype-brugernavn og din adgangskode for at logge ind
  3. Klik på ‘Næste’
  4. Udfyld formularen og vælg årsagen til, at kontoen skal lukkes
  5. Klik på ‘Markér konto til lukning’
  6. Din konto bliver nu lukket inden for 60 dage

OBS: Hvis du inden for de 60 dage logger ind på kontoen igen, bliver din konto genaktiveret.

 

Beskyt dine personlige oplysninger

Det kan være en god idé at overveje, hvem der skal kunne kontakte og finde frem til dig på Skype.

Kontroller, hvem der kan finde dig

For at kontrollere, hvem der kan finde dig på Skype, skal du gøre sådan her: 

  1. Åben Skype appen
  2. Gå til din profil ved at klikke på dit profilbillede øverst oppe
  3. Vælg ‘Skype-profil’ 
  4. Vælg ‘Sådan kan andre også finde dig’ 
  5. Slå ‘Vis i søgeresultater’ fra 

Kontroller, hvem der kan se, hvor du befinder dig

For at kontrollere, hvem der kan se, hvor du befinder dig, skal du gøre sådan: 

  1. Åben Skype appen
  2. Gå til din profil ved at klikke på dit profilbillede øverst oppe
  3. Vælg ‘Indstillinger’ (⚙)
  4. Vælg ‘Beskyttelse af personlige oplysninger’ (🔒)
  5. Slå ‘Del Placering med Bing’ fra 

 

(Siden er sidst opdateret d. 03-05-2022)

Få hjælp til Spotify

Her kan du få hjælp til at:

  • Starte en ‘privat session’ for at lytte anonymt
  • Anmelde en sang eller en kunstner
  • Nulstille din adgangskode
  • Slette din profil

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Start en 'privat session'

Hvis du ikke ønsker, at dine venner kan se, hvad du lytter til på Spotify, kan du starte en ‘private session’ for at lytte anonymt.

  1. Åben Spotify  appen
  2. Klik på ’Indstillinger’ (⚙)
  3. Vælg ‘Sociale Medier’   
  4. Slå ‘Privat Session’ til, for at lytte anonymt

Anmeld indhold på Spotify

Hvis du ønsker at anmelde en kunstners tekst eller billeder, kan du gøre sådan her:

  1. Åben Spotify på computeren
  2. Find den kunstner, du ønsker at anmelde
  3. Klik på de tre prikker ud for kunstnerens navn
  4. Klik på ‘Report’
  5. Nu kommer du ind på Spotifys hjemmeside
  6. Vælg en årsag til, at du gerne vil anmelde
  7. Indtast din e-mail og så får du tilsendt en kode
  8. Indtast koden og vælg hvilket indhold, du ønsker at anmelde
  9. Klik på ‘Submit’

Hvis du gerne vil anmelde en sang eller en podcast, skal du gøre sådan her:

  1. Find den sang eller den podcast du ønsker at anmelde
  2. Klik på de tre prikker ud for sangen
  3. Vælg ‘Copy Song Link’
  4. Nu skal du kontakte Spotify. Du skal skrive på engelsk. Få evt. en voksen til at hjælpe dig
  5. Skriv fx ‘I want to report this song…’ og indsæt linket fra den sang du kopierede før

Du kan også sende Spotify en mail her.

Nulstil adgangskode

Har du glemt din adgangskode til Spotify, kan du forsøge at gøre sådan her:

  1. Klik ind på Spotifys side for nulstilling af adgangskode
  2. Indtast din e-mail eller dit brugernavn
  3. Klik på ‘Send’
  4. Spotify sender dig nu en e-mail, der hedder “Reset your password”
  5. Klik på linket, hvor der står ‘Reset password”. Nu åbner et nyt vindue.
  6. Indtast din nye adgangskode
  7. Klik på ‘Send’
  8. Du kan nu logge ind på Spotify med din e-mail og nye adgangskode
Hvis du ikke har adgang til mail eller ikke kan huske dit brugernavn, kan du skrive til Spotify her.

Slet din Spotify-profil

Hvis du har gratis abonnement:

  1. Log ind på Spotifys afmeldelsesside
  2. Klik på ‘Close account’
  3. Følg vejledningen på skærmen
  4. Spotify sender dig en mail med et bekræftelseslink. Det skal du bruge inden for 24 timer.

Hvis du har Premium-abonnement:

Hvis du har Premium-abonnement hos Spotify, skal du skrive til Spotifys Support.

(Siden er sidst opdateret d. 03-05-2022)

Få hjælp til at slette indhold fra Messenger

Her kan du få hjælp til at:

  • Slette en besked, et billede eller videoer, du selv har sendt i Messenger
  • Anmelde en besked
  • Blokere beskeder
  • Slette samtaler fra din indbakke
  • Blokere en Facebook-konto
  • Håndtere, hvem du vil modtage beskeder fra
  • Ændre andre privatlivsindstillinger

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Slet en besked, et billede eller en video, du selv har sendt i Messenger

Hvis du vil slette en besked, et billede eller en video i din egen indbakke, skal du gøre sådan her:

  1. Åbn samtalen under ‘Chats’
  2. Hold fingeren inde på den besked eller det billede, du vil slette
  3. Klik på ‘Mere’
  4. Klik på ‘Fortryd afsendelse’ (på Android: ‘Fjern’).
  5. Klik på ‘Fortryd afsendelse for alle’ eller ‘Fortryd afsendelse for dig’ (På Android: ‘Fjern for dig’)
    1. ‘Fortryd afsendelse for alle’ betyder, at du fjerner beskeden permanent for alle chatmedlemmer. De kan se, at du har fjernet en besked. Husk at personerne i chatten måske allerede har set beskeden, inden du har fjernet den.
    2. ‘Fortryd afsendelse for dig’ betyder, at beskeden er fjernet for dig, men andre chatmedlemmer kan stadig se den.

Anmeld en besked eller en samtale

Besked på Messenger:
Hvis du vil anmelde en besked, som du har fået på Messenger, skal du gøre sådan her:

  1. Åbn samtalen med den besked, du ønsker at anmelde
  2. Hold beskeden inde, indtil du kan vælge ‘Mere’ nederst til højre
  3. Klik på ‘Anmeld’
  4. Vælg en årsag til din anmeldelse for at hjælpe Messenger med at forstå, hvad problemet er.
  5. Klik på ‘Send anmeldelse’

Samtale på Messenger:
Hvis du ønsker at anmelde en hel samtalen, skal du gøre sådan her:

  1. Åbn samtalen, du ønsker at anmelde
  2. Klik på personens navn øverst
  3. Rul ned, og klik på ‘Anmeld’
  4. Vælg en årsag til din anmeldelse for at hjælpe Messenger med at forstå, hvad problemet er.
  5. Klik på ‘Send anmeldelse’

Bloker beskeder

Hvis du vil blokere beskeder, så vedkommende ikke længere kan skrive til dig, skal du gøre sådan her:

  1. Åbn samtalen med den person, du vil blokere
  2. Klik på vedkommendes navn øverst i samtalen
  3. Rul ned, og klik på ‘Bloker’
  4. Vælg ‘Bloker beskeder og opkald’ og evt. også ‘Bloker på Facebook’
  5. Beskederne er nu blokeret, så vedkommende ikke kan skrive til dig

OBS: Det er vigtigt at huske på, at blokering af beskeder fra en person på Messenger er anderledes end blokering af vedkommende på Facebook. Hvis du blokerer beskeder fra en person på Messenger, men du ikke blokerer vedkommende på Facebook, vil du stadig kunne se personens Facebook-profil – og vedkommende vil kunne se din.

Slet samtalen fra din indbakke

Hvis du ønsker at slette en samtale fra din indbakke, skal du gøre sådan her:

  1. Åbn Messenger
  2. Stryg mod venstre på den samtale, du vil slette (eller hold fingeren inde på samtalen, det kommer an på, hvilken telefon du bruger).
  3. Klik på skraldespanden eller på ‘Mere’
  4. Klik på ‘Slet’
  5. Du bliver spurgt om du er sikker. Klik på ‘Slet’.
  6. Din samtale er nu slettet fra din egen indbakke

OBS: Husk på, at din ven stadig kan se samtalen.

Bloker en Facebook-konto

Hvis du blokerer en bruger, kan vedkommende ikke længere se ting, du slår op på din tidslinje, tagge dig, invitere dig til begivenheder eller grupper, starte en samtale med dig eller tilføje dig som en ven.

Ønsker du at blokere en bruger, skal du gøre sådan her:

Fra appen:

  1. Find den bruger, som du ønsker at blokere
  2. Klik de tre små prikker til højre midt på siden
  3. Klik på ‘Bloker’
  4. Facebook spørger nu, om du er sikker på, at du vil blokere brugeren
  5. Klik ‘Bloker’ (eller ‘Bekræft’)
  6. Brugeren er nu blokeret og kan ikke kontakte dig

Fra computeren:

  1. Log ind på Facebook
  2. Klik på pilen øverst i højre hjørne
  3. Klik på ‘Indstillinger’ under ‘Indstillinger og privatindstillinger’
  4. Klik på ‘Blokering’ i venstre side
  5. Under ‘Bloker brugere’ skal du klikke på ‘Edit’ og derefter  ‘Føj til blokeringsliste’
  6. Indtast navnet på den bruger, du ønsker at blokere
  7. Klik ‘Bloker’
  8. Nu er brugeren blokeret
OBS: Du kan også blokere en person via deres profil på computeren. Brug vejledningen herover i, hvordan man blokere via appen. Se evt. vores slettevejledning til Facebook, hvis du har brug for mere hjælp.
 
(Siden er sidst opdateret d. 03-05-2022)

Håndter, hvem der kan kontakte dig på Messenger

Det kan være en god idé at have kontrol over, hvem der kan kontakte dig på Messenger. Det kan du gøre sådan her: 

  1. Åben Messenger appen
  2. Gå til din profil ved at klikke på dit profilbillede  øverst i venstre hjørne
  3. Klik på ‘Privatlivsindstillinger’
  4. Klik på ‘Levering af beskeder’
  5. Her kan du bestemme, hvem der kan kontakte dig, eller om du overhovedet vil modtage beskeder fra personer, som du ikke er venner med.  

Andre privatlivsindstillinger

Da Facebook og Messenger har samme indstillinger for privatlivsindstillinger, kan du finde  flere råd til at gøre din profil sikker på vejledningen for Facebook.

Få hjælp til Twitch

Her kan du få hjælp til at:

  • Anmelde en bruger
  • Blokere en bruger
  • Anmelde eller blokere en bruger på ‘Whisper’
  • Håndtere hacking

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Anmeld en bruger

Hvis du vil anmelde en bruger, skal du gøre sådan her:

Fra computeren:

  1. Find den bruger, du ønsker at anmelde
  2. Klik på de tre små prikker i højre hjørne af den bruger, du ønsker at anmelde.
  3. Klik på ‘Anmeld *brugernavn*’
  4. Nu åbnes en ‘Anmeld bruger’-formular
  5. Vælg en årsag og klik næste
  6. Følg vejledningen indtil du kan klikke på ‘Indsend rapport’
  7. Du har nu anmeldt brugeren

Fra mobilen:

  1. Find den bruger, du ønsker at anmelde
  2. Klik på de tre små prikker øverst i højre hjørne
  3. Klik på ‘Anmeld *brugernavn*’
  4. Vælg en grund til, at du ønsker at anmelde brugeren
  5. Forklar i feltet, hvorfor du ønsker at anmelde brugeren. Vær så detaljeret som muligt.
  6. Klik på ‘Send’
  7. Du har nu anmeldt brugeren

Bloker eller anmeld en bruger på 'Whisper'

Hvis du vil blokere eller anmelde en bruger på ‘Whisper’, skal du gøre sådan her:

Fra computeren:

  1. Find den Whisper-chat, du ønsker at blokere eller anmelde
  2. Klik på det lille ‘tandhjul’ øverst i højre hjørne af Whisper-chatten
  3. Vælg mellem:
    1. ‘Bloker’, hvis du ønsker at blokere vedkommende, så personen ikke kan kontakte dig mere.
    2. ‘Anmeld’, hvis du ønsker at anmelde brugeren i tilfælde af fx trusler, eller hvis vedkommende skriver krænkende beskeder til dig
  4. Klik ‘Blokér’ eller ‘Anmeld’ for at bekræfte

Fra telefonen:

  1. Find den Whisper-chat, du ønsker at blokere eller anmelde
  2. Klik på det lille ‘tandhjul’ ved siden af brugernavnet
  3. Vælg enten ‘Blokér’ eller ‘Anmeld’
  4. Klik på ‘Ja’ for at bekræfte
  5. Vælg en grund til, at du vil blokere eller anmelde chatten

Hacking

Hvis du er blevet hacket på Twitch, skal du gøre sådan her:

  1. Slet dine konto-oplysninger. Log ind på dette link og slet dine dankort-oplysninger, så der ikke kan blive købt noget for dine penge.
  2. Ændre dit kodeord. Hvis du har adgang til din konto, er det vigtigt, at du ændrer dit kodeord. Hvis du ikke kan huske dit kodeord, kan du nulstille og lave et nyt kodeord.
  3. Tjek den e-mail, der er koblet til din konto. Hvis du stadig har adgang til din konto, skal du tjekke om den e-mail, der er koblet til kontoen, stadig er den samme. Du kan tjekke din e-mail her. Hvis den ikke er det, bør du ændre den tilbage til den e-mail, som du har adgang til.
  4. Ændre kodeordet til din e-mail. For at sikre din Twitch-konto, kan du ændre dit kodeord til den e-mail, der er koblet til din konto. På den måde sikrer du, at hackere ikke kan tilgå din e-mail.
  5. Tilføj Two-factor Authentication. Two-factor Authentication er en måde at sikre din konto på, så du skal logge ind to gange i stedet for en. På den måde kan du sikre, at det kun er dig, der har adgang til din konto. Du kan ændre til Two-factor Authentication her.
  6. Kontakt Twitch. Hvis du stadig ikke har kontrol over din konto, bør du kontakte Twitch. Det kan du gøre ved at udfylde denne formular og forklare, hvad problemet er. Husk at din besked skal være på engelsk.

(Siden er sidst opdateret d. 03/05-2022)

Få hjælp til at slette indhold fra Snapchat

På snapchat kan du chatte og sende billeder til dine venner. Nogle oplever desværre at modtage ubehagelige billeder eller beskeder, eller få delt noget, de ikke har lyst til. Husk, at du altid selv bestemmer, hvad du sender eller svarer på.

Hvis nogen truer dig, eller du har oplevet noget andet ubehageligt på snapchat, kan det være en god idé at tage screenshots af beskeder, billeder eller samtaler, før du sletter noget eller blokerer en bruger. 

Her kan du få hjælp til at:

  • Håndtere, hvem der kan finde dig på Snapchat
  • Ændre dine privatlivsindstillinger
  • Slette snaps, du har delt i din historie (My story)
  • Slette snaps og chatbeskeder, du har sendt til andre
  • Slette, anmelde eller blokere andre brugere
  • Anmelde andres historie (My story) eller snaps, der er sendt til dig
  • Nulstille, hvis du har glemt din adgangskode
  • Håndtere hacking
  • Slette din profil

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Håndter, hvem der kan finde dig på Snapchat

Det kan være en god idé at ændre dine indstillinger, så personer ikke kan finde dig  på Snapchat gennem dit telefonnummer eller din e-mail.

  1. Gå til dit chatfeed (talebobel-ikonet) 
  2. Klik ind på dit billede  øverst i venstre hjørne for at komme ind på din profil
  3. Klik på ’Indstillinger’ (⚙)
  4. Her kan du gøre sådan, at andre ikke kan finde dig gennem dit telefonnummer og din e-mail
    1. Vælg ‘Mobilnummer’ og slå ‘Lad andre finde mig ved hjælp af mit mobilnummer’ fra 
    2. Vælg ‘Email’ og slå ‘Gør det muligt at finde mig via min e-mailadresse’ fra

 

Privatlivsindstillinger

Det kan være en god idé at ændre dine privatlivsindstillinger, så du har kontrol over, hvem, der kan kontakte dig, se din historie og lokation. For at ændre dine privatlivsindstillinger, skal du gøre sådan her:

  1. Gå til dit chatfeed (talebobel-ikonet) 
  2. Klik ind på dit billede  øverst i venstre hjørne for at komme ind på din profil
  3. Klik på ’Indstillinger’ (⚙)
  4. Scroll ned til ‘Privatlivskontrol’
  5. Her kan du vælge fire kategorier,
    1. ‘Kontakte mig’ – her kan du vælge, at kun dine venner må kontakte dig
    2. ‘Se Min Historie’  her kan du vælge, at kun dine venner må se din historie. Du kan også tilpasse indstillingerne, så kun specifikke venner kan se din historie.
    3. ‘Se min lokation’ – her kan du vælge, hvem der kan se din lokation. Hvis du slår ‘Usynlighedsindstilling’, kan dine venner ikke se, hvor du er. Du kan også vælge, hvem af dine  venner, der skal se, hvor du er.
    4. ‘Se mig i Tilføj nu’  – her kan du slå fra, at du bliver vist i en anden Snapchatters ‘Tilføj nu’-funktion

Slet en snap fra din historie (My story)

Hvis du vil slette en Snap, du selv har delt i din story, skal du gøre sådan her:

  1. Gå til din story
  2. Åben den Snap, du gerne vil slette
  3. Hold Snappen inde eller klik på de tre små prikker øverst i højre hjørne (kommer an på, hvilken telefon du har).
  4. Klik på symbolet af skraldespanden eller ‘Slet’
  5. Klik på ’Slet’ i boksen, som vises
  6. Din Snap er nu slettet fra din historie

OBS: Vær opmærksom på, at nogle kan have set din Snap og eventuelt have taget et screenshot (et billede af skærmen) i den tid, din Snap har ligget i din historie. Hvis nogen deler dine billeder, skal du bede dem stoppe og evt. anmelde dem til snapchat. Se hvordan længere nede.

Slet en sendt snap, chatbesked eller samtale

Slet en sendt Snap
Hvis du vil slette en sendt snap du har sendt, skal du gøre sådan her:

  1. Hold fingeren inde på ‘Snappen’ i chatfunktionen, indtil du får mulighed for at trykke ‘Slet’.
  2. Klik derefter ‘Slet’

OBS: Vær opmærksom på, at dette kun virker, hvis modtageren ikke har åbnet snappen endnu. Nogle gange virker det heller ikke hvis modtageren bruger en anden version af snap.

Slet en chatbesked
Hvis du vil slette en chatbesked sendt i Snapchat, skal du gøre sådan her:

  1. Hold fingeren inde på beskeden, indtil du får mulighed for at trykke ‘Slet’
  2. Klik derefter ‘Slet’

OBS: Vær opmærksom på, at dette kun virker, hvis modtageren ikke har set beskeden endnu. Modtageren kan godt se, at du har slettet en besked.

Slet en hel samtale
Hvis du vil slette en hel samtale i Snapchat, skal du gøre sådan her:

  1. Hold fingeren på brugeren under dit chatfeed (talebobel-ikonet), indtil du får mulighed for at vælge ‘Chatindstillinger’.
  2. Herefter skal du klikke på ‘Ryd fra chatfeed’ og herefter ‘Ryd’.

Har modtageren taget et screenshot?
Hvis modtageren har taget et screenshot, altså et billede af skærmen, eller på anden måde gemt din Snap, så kan den kun slettes af personen selv.

  1. Sig til modtageren af snappen, at du vil have, at personen skal slette billedet.
  2. Hvis personen ikke vil slette billedet, er det en god idé at fortælle det til dine forældre eller en anden voksen, som du stoler på. Voksne kan være gode til at understrege alvoren over for modtageren.
  3. Anmeld dem evt. til snapchat. Se længere nede hvordan du anmelder.

Du kan også få hjælp af os i SletDet Rådgivningen.

Anmeld eller bloker andre brugere

Hvis du har modtaget ubehagelige beskeder eller billeder kan det være en god idé at tage screenshots inden du sletter, anmelder eller blokerer nogen.

Hvis du sletter en eller flere brugere på Snapchat, kan de ikke længere modtage dine Snaps. De vil dog stadig kunne sende Snaps til dig.

Hvis du blokerer en eller flere brugere på Snapchat, forhindrer du dem i at sende dig flere Snaps, chatbeskeder eller kunne se din historie.

For at slette, anmelde (rapportere) eller blokere en bruger, skal du gøre sådan her:

  1. Find brugeren, du ønsker at slette, anmelde eller blokere i dit chatfeed (talebobel-ikonet).
  2. Hold fingeren inde på den bruger (deres billede ikke på navnet), du ønsker at slette, anmelde eller blokere.
  3. Klik på ‘Administrer venskab’
  4. Vælg enten ‘Rapportér’, ‘Blokér’ eller ‘Fjern ven’
  5. Følg anvisningen på skærmen

OBS: Du kan også finde den person, du ønsker at fjerne, blokere eller anmelde i listen over ‘Mine venner’ under din profil

Anmeld andres My story, snaps eller billeder

Anmeld en ‘My story’:
Hvis du vil anmelde andres historie (My story), skal du gøre sådan her:

  1. Find den story, som du gerne vil anmelde
  2. Hold fingeren inde på story, indtil der dukker en lille pil op (^)
  3. Swipe op og vælg ‘Rapportér Snap’
  4. Vælg en årsag til, at du vil anmelde en anden brugers story
  5. Klik på ‘Slå op’
  6. Du har nu anmeldt

Anmeld en snap:
Hvis du vil anmelde en snap, som er blevet sendt til dig, skal du gøre sådan her:

  1. Hold fingeren inde på den snap, du har fået tilsendt, indtil der dukker en lille pil op (^)
  2. Swipe up og vælg ’Rapportér ’
  3. Vælg en årsag til, at du vil anmelde den snap, du har fået tilsendt
  4. Klik på ‘Slå op’
  5. Du har nu anmeldt

OBS: Du kan kun anmelde en snap, mens du åbner den. Ikke når du har åbnet den. Så bliver du nødt til enten at tage et screenshot eller anmelde brugeren.

Anmeld et billede:
Hvis du vil anmelde et billede, du har modtaget i en chat, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på billedet (kort klik, ikke long press)
  2. Klik på de tre prikker øverst til højre
  3. Tryk ’Rapportér Snap’ og fortæl Snapchat, at du ønsker at anmelde billedet.

Du kan også anmelde andre problemer til Snapchat her

Glemt adgangskode

Hvis du har glemt din adgangskode, skal du gøre sådan her:

  1. Tryk på ‘Har du glemt din adgangskode?’, når du skal logge ind
  2. Vælg, hvordan du vil nulstille din adgangskode − via e-mail eller via SMS
  3. Du modtager nu enten en e-mail med et link eller en sikkerhedskode på SMS.
  4. Indtast koden og klik på ‘Fortsæt’
  5. Vælg en ny adgangskode
  6. Klik på ‘Fortsæt’
  7. Du har nu fået en ny adgangskode

Hacking

Hvis du er blevet hacket, skal du gøre sådan her:

Hvis du stadig har adgang til din konto:
Hvis du stadig har adgang til din Snapchat-konto, er det en god idé at ændre din adgangskode hurtigst muligt. På den måde sikrer du, at din konto stadig er sikker. Du har også mulighed for at ændre dit brugernavn (dog kun 1 gang om året). Det kan du gøre under  ‘Indstillinger’.

Du kan ændre din kode her.

Hvis du ikke har adgang til din konto:
Hvis du ikke har adgang til din konto længere, kan du kontakte Snapchat her.

OBS: Du kan kun skrive på engelsk til Snapchat, så få eventuelt hjælp af en voksen.

  1. Under ‘Hvad kan vi hjælpe dig med?’ skal du klikke på ‘Jeg tror, at min konto er blevet kompromitteret’
  2. Udfyld formularen med dit brugernavn, e-mail og mobilnummer
  3. Under ‘Hvilke informationer skal vi have?’, skal du skrive en besked til Snapchat. Du kan fx skrive “Hi Snapchat. My account has been hacked. I’m not able to log in and reset my password or my e-mail. Can you please help me reset my account?”.
  4. Klik på ‘Send’
  5. Du har nu anmeldt hackingen til Snapchat, og du vil blive kontaktet af Snapchat hurtigst muligt. Bed evt. dine venner og din familie om at anmelde hackingen også.

Slet profil fra Snapchat

Hvis du vil slette din profil på Snapchat, skal du bruge en computer. Du kan ikke slette din profil over appen på telefonen.

Du sletter din profil på Snapchat sådan her:

  1. Gå til Snapchats sletteside
  2. Skriv dit brugernavn og din adgangskode
  3. Klik på ’Log ind’
  4. Indtast dit brugernavn og din adgangskode igen
  5. Klik på ’Fortsæt’
  6. Du har nu slettet din profil på Snapchat

OBS: Vær opmærksom på, at Snapchat gemmer din profil i 30 dage, hvor den ikke vil være synlig for andre. Men hvis du logger ind igen med dit brugernavn, så genskabes profilen. Log derfor ikke ind, hvis du fortsat gerne vil slette din profil.

 

Værd at vide om Snapchat

Der er to måder at fjerne hinanden på Snapchat

  • Fjerne en profil
  • Blokere en profil

Hvis du kun har ’fjernet en profil’, vil du stadig kunne se det indhold fra brugeren, som er offentligt tilgængeligt. Du vil derfor stadig kunne se deres brugere, hvis du fx søger efter deres brugernavn. Det er måske derfor, at din tidligere ven stadig kan ses. Først hvis du blokerer en person helt, kan man ikke længere se hinandens brugere på Snapchat.

Hvis du er i tvivl, om I stadig er venner, kan du klikke ind på ”Mine venner” under din profil, og se, om profilen er listet under dine venner. Hvis du føler dig usikker på, om din tidligere ven fortsat kan se fx dine historier, har du mulighed for at blokere.

Hvis du er sikker på, at du både har fjernet og blokeret profilen, men den stadig står tilføjet som ven, kan du prøve at logge ud af din egen profil, og derefter logge ind igen. Måske din profil bare trænger til en opdatering?

Du kan oprette en profil på Snapchat, når du er 13 år.

Grunden til aldersgrænsen på 13 år er, at der i USA (hvor Snapchat er lavet) er en lov, som kort fortalt siger, at man ikke må vise reklamer til og indsamle oplysninger fra personer under 13 år. 

Når man har en profil på et socialt medie, får man ofte vist reklamer ud fra, hvordan man bruger profilen, fx hvad man liker. Hvis man eksempelvis synes godt om et spil, kan man også få reklamer om at købe ting, der handler om det spil. Derfor kan man sige, at aldersgrænsen er til for at beskytte børn og unge. 

Se også vores video om aldersgrænser på Snapchat.

Når en snap ”venter ” eller Snapchat-navnet er blevet gråt, betyder det, at brugeren ikke modtager dine beskeder. Det kan der være flere grunde til:

  • Personen har ikke godkendt dig som ven og sat sine indstillinger til kun at modtage beskeder fra venner.
  • Personen har slettet sin egen bruger
  • Personen har blokeret dig
  • eller personen har slettet dig som ven

Hvis ingen af disse grunde er tilfældet hos dig, kan det være, at din Snapchat-app skal opdateres.

Der kan være forskellige grunde til, at din Snapchat åbner dine snaps, selvom du ikke selv åbner dem. Fx hvis du modtager rigtig mange snaps, kan det nogle gange ske, at den åbner den, selvom du ikke har set den.

  • Hvis det er ‘Story’-snaps, du gemmer til senere, så kan de også forsvinde. Story-snaps ligger der kun i 24 timer, og så forsvinder de. Lige meget om du har set dem eller ej.
  • Almindelige ”private” snaps kan ligge uåbnede i 30 dage, men så forsvinder de også.
  • Gruppe-snaps og gruppebeskeder slettes automatisk efter 24 timer – også selvom du ikke har åbnet den.

Hvis ingen af disse ting passer på din situation, kan det være, at der er problemer med din Snapchat-app.

Her er tre ideer til, hvordan det måske kan ordnes:

  • Genstart Snapchat-appen. Det er ikke nok bare at gå tilbage til din startskærm. Snapchat-appen skal lukkes helt.
  • Hvis det ikke virker at genstarte Snapchat, så prøv at genstarte din telefon.
  • Hvis det heller ikke virker at genstarte din telefon, så afinstaller Snapchat helt fra din telefon og installer det igen.

Hvis du har mulighed for det, kan det være en god idé at få hjælp af en voksen.

Hvis en profil, som du ikke ved, hvem er, tilføjer dig på Snapchat og begynder at kontakte dig, kan det være svært at finde ud af, hvem der står bag – bl.a. fordi man kan oprette en bruger uden at tilknytte sit telefonnummer.

Hvis det er en person, du kender, er der den mulighed, at personen er oprettet i dine kontakter på din telefon. Hvis du trykker på ’tilføj venner’ og efterfølgende på ‘Tilføj fra adressebog’, så kan du se, hvem af dine snapchatvenner, der også er i din adressebog på telefonen. Hvis brugernavnet på den person, som snapper dig (som du ikke ved, hvem er) fremgår på denne liste, kan du koble personen sammen med dennes ’rigtige navn’.

Du kan også prøve at søge på brugernavnet i en søgemaskine som Google. På den måde vil du kunne se, om brugernavnet bliver brugt på andre sociale medier som fx Instagram, TikTok eller Facebook, og på den måde finde ud af mere om personen bag. Det kan også være, at du støder på hjemmesider, hvor andre Snapchat-brugere taler om profilen.

Desværre oplever flere og flere at få tilsendt spam, trusler eller ubehagelige beskeder via Snapchat. Hvis du oplever det, vil vi opfordre dig til at blokere brugeren. Du kan læse mere om, hvordan man blokerer eller anmelder øverst på denne side.

Hvis du gerne vil sikre dig imod at blive kontaktet af fremmede i fremtiden, kan du kigge på dine privatlivsindstillinger og ændre ”hvem kan sende mig Snaps” til ”Mine venner” og det samme med ”Se Min Historie”. Og hvis du ikke finder ud af, hvem personen er, så husk, at du altid har mulighed for at blokere de personer, som du ikke ønsker snapper til dig.

Hvis du er nervøs eller bekymret for, om Snapchat deler dine private billeder, som du har sendt til venner, kan du læse mere her.  

Tilbage i 2015 opdaterede Snapchat sine retningslinjer, hvilket betyder, at Snapchat kan gemme de billeder og film, som du sender over Snapchat, på deres servere. Dog skriver Snapchats selv, at de sletter alle Snaps og My Storys, når de er set af modtageren eller er udløbet. Snapchat skriver følgende:  

”Vi sletter som standard 👻 Det betyder, at de fleste beskeder, der bliver sendt gennem Snapchats app, automatisk bliver slettet, når de er blevet set eller er udløbet.” 

Du kan læse mere om, hvad Snapchat selv skriver om opbevaring af billeder her 

Nu bliver det lidt teknisk: Vi kan håbe, at Snapchat holder, hvad de lover med hensyn til hvilke billeder, de gemmer, men vi kan ikke være sikre på det. For når du bruger Snapchat, giver du Snapchat rettighederne til ALLE film og billeder, du optager og sender på Snapchat. Også de private. Så Snapchat kan ombestemme sig og gemme dine private snaps, uden at du kan gøre noget ved det. Men det er selvfølgelig en meget lille risiko. Derfor tænker jeg, at du ikke har noget at bekymre dig over. 
 
Selvfølgelig er der altid en risiko for, at den, du har sendt billederne til, har gemt billederne ved fx at tage screenshots. Men hvis det er én, du stoler på, bør der ikke være problemer.  

Der kan være flere grunde til, at du ikke kan logge på Snapchat. Det kan være, at:

  • du har glemt dit kodeord eller brugernavn. Se øverst på denne side.   
  • du er blevet hacket. Se øverst på denne side.   
  • din app skal opdateres. Prøv at slette appen på din telefon, og installer den igen.  

(Siden er sidst opdateret d. 03-05-2022) 

Få hjælp til at slette indhold på Google

Her kan du få hjælp til at:

  • Beskytte din konto
  • Fjerne forældede billeder
  • Fjerne en forældet side
  • Rapportere upassende indhold
  • Håndtere, hvis du har glemt dit kodeord

OBS: Det kan være en kompliceret proces. Kontakt SletDet Rådgivningen, hvis du har brug for hjælp.

Beskyt din konto

Det kan det kan være en god idé at beskytte din konto på Google. Især fordi den kan være koblet til andre medier fx din YouTube. På Google kan du gøre det på flere måder.

Slå to-faktor godkendelse til

Du kan slå to-faktor godkendelse til for at undgå at blive hacket. Det betyder at du skal godkende login fra fx både en computer og en telefon. Det gør det sværere at hacke dig. Det gør du sådan her: 

  1. Gå ind på din Google konto fra computeren
  2. Klik på ‘Security’
  3. Under ‘Signing in to Google’ skal du vælge ‘2-Step Verification’
  4. Klik på ‘Get started’ og følg anvisningerne på skærmen

Slå Inactive Account Manager til

Inactive Account Manager kan hjælpe dig med at bestemme, hvad der skal ske med dine oplysninger og indhold, hvis du stopper med at bruge din konto. Du indstiller den sådan her:

  1. Gå ind på din Inactive Account Manager-side
  2. Vælg hvornår din konto skal blive inaktiv
  3. Vælg hvor du får besked
  4. Vælg om din konto og dit indhold skal slettes, hvis den bliver inaktiv
  5. Få evt. en voksen til at hjælpe dig med at lave de rigtige indstillinger

Fjern forældede billeder

Hvis du vil fjerne forældet indhold på Google, skal du gøre sådan her:

  1. Sørg for, at du er logget ind på din Google-konto
  2. Find billedet, du ønsker at slette. Højreklik på billedet og klik på ‘Kopiér linkadresse’. (Webadressen bør se nogenlunde sådan ud: https://www.google.com/imgres?imgurl=https).
  3. Klik ind på denne side
  4. Klik på ‘Ny anmodning’ 
  5. Vælg ‘Billede’ i boksen, der kommer frem
  6. Vælg ‘Angiv webadressen via “Kopiér linkadresse” fra resultaterne i billedsøgning
  7. Indsæt linket, som du tidligere har kopieret i feltet
  8. Klik på ‘Send’
  9. Din anmodning er nu sendt

Fjern en forældet side

Hvis du vil fjerne en forældet side, skal du gøre sådan her:

  1. Sørg for, at du er logget ind på din Google-konto
  2. Find siden, du ønsker at slette. Højreklik på siden, og klik på ”Kopiér linkadresse”.
  3. Klik ind på denne side
  4. Klik på ”Ny anmodning”
  5. Sørg for, at boksen har fanen ”Side” åben
  6. Kopiér linket til feltet ”Angiv sidens webadresse”
  7. Klik på ”Send”
  8. Følg anvisningerne

Rapporter upassende indhold

Hvis du vil rapportere upassende indhold på Google, skal du gøre sådan her:

  1. Klik ind på denne side
  2. Klik på ”Opret en anmodning”
  3. Vælg, hvor du har fundet indholdet, som du vil rapportere i spørgsmålet ”Hvilket Google-produkt handler din forespørgsel om?”.
  4. Svar på spørgsmålet ”Hvad kan vi hjælpe dig med?”
  5. Følg anvisningerne på skærmen og udfyld den blanket, der kommer op.
  6. Klik på ”Send”
  7. Du har nu rapporteret upassende indhold til Google

Glemt adgangskode

Hvis du har glemt din adgangskode til Google, skal du gøre sådan her:

  1. Klik ind på denne side
  2. Indtast din e-mail eller dit brugernavn
  3. Klik på ”Næste”
  4. Klik på ”Prøv at logge ind på en anden måde”
  5. Indtast den kode, du tænker, det måske kan være
  6. Klik på ”Næste”
  7. Følg anvisningerne

(Siden er sidst opdateret d. 03/05-2022)