Hvordan starter man dialogen om det digitale? 

Der er ikke et ‘fysisk’ og et ‘digitalt’ liv; der er ét barneliv

Det er vigtigt at have det digitale for øje, fordi det fylder meget i børns liv. Vi skal dog passe på med at lave en dikotomi mellem det ‘fysiske’ og det ‘digitale’ liv; børn lever ikke to liv, de lever ét. 

Der er fortsat mange børn, der ikke får tilstrækkelig hjælp, når de udsættes for digitale krænkelser, fordi de nære voksne, forældre, pædagoger eller lærere ikke i tilstrækkelig grad spørger ind til eller engagerer sig i børns digitale verden.

Det sker ofte ud fra et hensyn til, at børn skal have lov til at have et (digitalt) privatliv, eller at børn forstår sig bedre på den digitale verden. Vores erfaring er dog, at når det kommer til digitale krænkelser, så er det et misforstået hensyn, hvor konsekvensen er, at børnene står alene med digitale krænkelser. Det kan have store psykologiske konsekvenser. 

Tre gode råd til at tale med et barn

Ligesom du er nysgerrig på, hvad barnet laver i skolen eller til sport, er det på samme måde vigtigt at spørge ind til det digitale. 

Du kan fx spørge: 

  • ‘Hvad har du liket i dag?’ 

  • ‘Er du begyndt at følge nogle nye på Twitch?’  

  • ‘Hvem er din yndlings Youtuber? Kan du vise mig?’ 

  • ‘Må jeg se nogle af de sjove videoer, du har set i dag?’

  • ‘Kan du ikke vise mig, hvordan du bruger TikTok?’  

Det er vigtigt at lytte til barnets grænser, når I taler om det digitale. Hvornår er det nysgerrighed og interesse, og hvornår er det overvågning af barnet? Vær opmærksom på, om barnet selv inviterer til dialog.   

Det er ikke farligt at spørge ind til det digitale. Der er dog nødt til at være en invitation til at tale sammen. Så når nære voksne ikke virker synderligt interesserede i den digitale verden, så er det heller ikke dem, barnet kommer til som det første. Og det er en kæmpe skam – for vi ved, at de unge, der går til deres nære voksne, når de oplever digitale krænkelser, har langt bedre forudsætninger for, at få krænkelserne stoppet. 

Spørg derfor ind til det digitale. Det kan du gøre alle steder; over middagen, i bilen, på vej til supermarkedet, eller når barnet alligevel sidder med telefonen. Følg med!  

Vær ærlig overfor barnet. Du kan fortælle, at det er lidt akavet for dig, men du håber at blive klogere – måske barnet kan gøre dig klogere? Spørg ind til, hvordan barnet tænker, at I kan snakke om det på en god måde.  

Du spiller en væsentlig rolle, når det kommer til dit barns liv på nettet – det er dit ansvar at sætte dig ind i, hvad dit barn laver på nettet.

Du kan selv søge efter undersøgelser og viden omkring børns digitale liv – du kan også spørge barnet. “Hvad bruger du mest tid på nettet?” eller “Hvad er vigtigst, at jeg ved?”  

Se Red Barnet værktøjer til at sætte skub i den digitale dialog

SoMeDigMig:  En app, der  inspirerer forældre og børn til at have gode samtaler om børnenes digitale verden

Din Digitale Vejviser: Til børn på 7 – 11 år.

SoMeMorFar: En podcast om børn og unges digitale liv

Red Barnets forældreleksikon:  Få hjælp til at forstå terminologi fra børn og unges digitale liv 

Sådan taler du med dit barn om ubehagelige oplevelser på nettet (9 – 12 år)

Sådan taler du med dit barn om ubehagelige oplevelser på nettet (13-17 år)

Se kontrakt som du og dit barn kan underskrive inden I taler om ubehagelige oplevelser på nettet.