Kontrol over dit privatliv på nettet

Husk, at det aldrig er din skyld, hvis nogen krænker dit privatliv på nettet. 

Det er vigtigt at bede om hjælp, hvis du tror, at dine oplysninger bliver misbrugt eller brugt af nogen, der ikke er dig.

18% af børn og unge er blevet kontaktet af en person på nettet, som de ikke ønskede at tale eller skrive med.

Fra rapporten 'Børn og unges oplevelser med digitale krænkelser (2021).

Falske profiler - hvad er det, og hvad gør jeg, hvis jeg oplever det?

Bliv klogere på falske profiler og hvad du kan gøre, hvis nogen misbruer din identitet.

Hvad er hacking? - og hvad gør jeg hvis jeg er blevet hacket?

Forstå hvad hacking betyder, og hvordan du kan få kontrol over din profil igen.

Tag kontrol over dit privatliv på nettet

Når du er på internettet, efterlader du digitale spor. Når du fx er på TikTok eller Snapchat, søger på tøj, downloader en ny app eller søger på Google, videregiver du oplysninger om dig selv. Derfor kan det være en god idé at tænke over, hvilke digitale spor du sætter – på den måde beskytter og tager du kontrol over dit privatliv på nettet. 

At tage kontrol over sit privatliv betyder blandt andet: 

  • At sikre sine oplysninger, billeder og videoer, så det kun er dét, man selv ønsker, der kan findes på nettet. 
  • At sørge for, at ens privatlivsindstillinger på diverse sociale medier er, som man ønsker. 
  • At reflektere over, hvad og hvilke billeder/videoer, man selv lægger på nettet. 
  • At sikre sig bedst muligt mod hacking.
På denne side kan du finde viden og guides til et sikkert privatliv på nettet. Du kan finde vores slettevejledninger, hvor du bliver guidet til blandt andet at anmelde, blokere og slette profiler. Du kan også læse om hacking og falske profiler.

Se video, hvor vores rådgiver Jon fortæller om aldersgrænser på sociale medier

Digitale spor og cookies

Digitale spor er de oplysninger, du efterlader, når du er på nettet. Når du fx er på TikTok, Instagram eller Google, indsamler medierne data om dig. Det kan være dine billeder og kommentarer på sociale medier, men kan også være din adfærd på nettet og i apps, fx hvilke hjemmesider du besøger, hvilke videoer du ser, hvad du klikker på, og hvor lang tid, du er på hjemmesiden. 

Derfor kan det være en god idé at blive klogere på og skræddersy dine ‘cookies’. cookies betyder grundlæggende ‘sporing’, og når du accepterer Cookies på en hjemmeside, giver du blandt andet lov til, at hjemmesiden må spore dig. Læs artiklen Cookies: Sådan fungerer de  fra Forbrugerrådet TÆNK.  

Profil – privat eller åben? 

Fordelen ved en privat profil er, at du selv kan kontrollere, hvem der har adgang til din profil, opslag og billeder. Du skal nemlig selv godkende, hvem der får lov at følge dig, og det gør, at du har mulighed for at være mere kritisk. Derfor anbefaler vi, at du indstiller din profil til at være privat, så du har mulighed for kun at godkende de folk, du stoler på. Du kan godt følge mange, uden at alle får lov til at følge dig. 

Hvis du har en åben profil, kan alle se dine billeder og opslag. Det gør, at du ikke kan kontrollere, hvem der ser dine ting – og hvor dine billeder og opslag måske havner. 

Men husk, at en privat profil ikke er en garanti for, at dine venner eller følgere kopierer og deler dit indhold. Det er altid en risiko.

Slettevejledninger

Se vores vejledninger til, hvordan du kan slette og anmelde informationer, billeder og videoer på forskellige sociale medier.

Værd at vide om sociale medier

Et socialt medie er kort sagt et medie, hvor folk kan tale eller skrive sammen via nettet og mobilen. Kommunikationen foregår begge veje og ikke kun den ene vej, som den fx gør i aviser eller tv-serier.

Et socialt medie er altså en platform, hvor man kan kommunikere med andre mennesker.  

Børn og unge bruger rigtig mange forskellige slags sociale medier.

Vi ved, at over 99% af børn og unge mellem 9 og 17 år er på sociale medier, og at størstedelen er på YouTube, Snapchat og TikTok. Der er forskel på, hvor mange timer om dagen børn og unge bruger sociale medier, platforme og spil.

Størstedelen bruger cirka tre timer, mens der også er en tilsvarende stor gruppe, som bruger mere end fem timer.

Det ved vi, fordi vi har lavet en undersøgelse over børn og unges oplevelser med digitale krænkelser

Man kan sige, at mennesker – både unge og ældre – nok altid har haft brug for at dele deres meninger med andre. De sociale medier er så blevet et redskab til at tale om stort og småt. Det kan være rigtig smart, hvis man er optaget af en bestemt sag, at man kan fortælle sin mening på fx TikTok, Discord eller Reddit og diskutere sagen med sine venner eller andre brugere, som kommenterer det samme opslag. 

At mange unge har brug for at dele deres liv og hverdag på sociale medier kan bl.a. forklares med, at alle mennesker har behov for anerkendelse. Vi er sociale væsner, der har brug for hinanden – det gælder både for store og små. Igen er de sociale medier blevet et redskab til at nå ud til mange. Når man fx har bagt en flot kage, været på en sjov ferie eller fået nye solbriller, kan et ”like” eller en sød kommentar virke på samme måde som et klap på skulderen eller et kram. Det kan være rart at blive anerkendt for de gode ting, man gør. 

Folk bruger sociale medier til et hav af ting. Man kan bruge dem til at kommunikere med sine venner, interessefæller eller influencere. Man kan bruge dem til at dele videoer, billeder, holdninger og nyheder – enten offentligt/til mange på én gang (fx på TikTok, Youtube) eller privat/til én ad gangen (fx Snapchat eller Whatsapp). 

At være på sociale medier har både gode og dårlige sider.   

En fordel ved sociale medier er, at man lettere kan komme i kontakt med sine venner og holde forbindelsen, fx hvis man skifter skole eller er på ferie. Med de sociale medier betyder afstand ikke så meget, fordi man kan chatte (med eller uden video), sende billeder og dele opdateringer. Det er blevet lettere at følge med i hinandens liv.  

En anden fordel er, at man let kan møde nye venner, som man deler interesser med. Det betyder ikke så meget, om de nye venner bor i Danmark eller udlandet, fordi man igennem forskellige fora kan finde frem til dem, som har lige præcis samme interesse.  

Det er ikke nødvendigt at være på sociale medier, men nogle af de børn og unge, som vi taler med på SletDet Rådgivningen kan godt føle sig udenfor, hvis de fx er den eneste i klassen, som ikke har en Youtube-profil. Derfor er det en god idé at forældre, lærere og elever bliver enige om, hvordan brugen af sociale medier skal foregå i klassen. 

Der er et væld af fordele og ulemper ved sociale medier – vi ser flest fordele, hvis bare man tænker sig om, når man bruger sociale medier. Hos SletDet Rådgivningen mener vi ikke, at det er problematisk i sig selv at være på forskellige sociale medier.  

Det kan være skidt, hvis folk bruger sociale medier til at mobbe eller udstille andre. Det kan også være skidt, hvis folk udgiver sig for at være en anden – fx en voksen, som udgiver sig for at være barn og snyder eller lokker børn til at gøre noget, de ikke har lyst til 

Vi mener, at det er et problem, at mange oplever ubehagelige og grænseoverskridende ting på sociale medier. Vi vil gerne hjælpe børn og unge, der er udsat for digitale krænkelser og ubehagelige oplevelser på nettet.