Slettevejledning

Få hjælp til at slette indhold fra Roblox

Roblox er en online spilplatform, hvor man kan lave sine egne verdner, spille i andres verdner og spille med sine venner. Man skal ikke bruge en e-mail til at oprette en profil og mange bruger ikke deres eget navn, så man kan være meget anonym. Nogle oplever desværre at modtage ubehagelige beskeder eller at komme ind i verdner med upassende indhold. Husk at du aldrig behøver at svare på noget du ikke har lyst til. Du kan altid sige fra.

Her kan du få hjælp til at: 

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Blokere spillere 
  • Anmelde en person eller en verden (experience)
  • Beskytte din konto 

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan spillet ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af spillet du bruger. 

Her kan du skrive til Roblox, hvis der er problemer med din konto. Alt står på engelsk i både appen og browseren. Få evt. en voksen til at hjælpe dig, hvis du synes det er svært. 

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at ændre dine privatindstillinger, så du fx sikrer, at du ikke kan modtage beskeder fra hvem som helst. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du modtager ubehagelige beskeder eller bliver kontaktet af nogen du ikke kender. I Roblox kan du sikre dit privatliv sådan her:

På computeren 

  1. Sørg for at du er logget ind 
  2. Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne 
  3. Klik på ’Settings’  
  4. Klik på ’Privacy’ 
  5. Nu kan du vælge hvem der kan skrive til dig under ’Who can message me?’ du kan fx vælge at det kun er dem du er venner med, der kan chatte med dig i appen ved at vælge ’Friends’ i menuen. 
  6. Du kan også vælge hvem der kan invitere dig til en privat server eller hvem der kan joine dig under ’Other settings’. Vælg fx Friends, hvis du ikke vil have at alle skal kunne joine dig. 

I mobilappen 

  1. Sørg for at du er logget ind 
  2. Klik på de tre prikker i nederste højre hjørne 
  3. Klik på ’Settings’ (tandhjulet) 
  4. Klik på ’Privacy’ 
  5. Nu kan du vælge hvem der kan skrive til dig under ’Who can message me?’ du kan fx vælge at det kun er dem du er venner med, der kan chatte med dig i appen ved at vælge ’Friends’ i menuen. 

Du kan også vælge hvem der kan invitere dig til en privat server eller hvem der kan joine dig under ’Other settings’. Vælg fx Friends, hvis du ikke vil have at alle skal kunne joine dig. 

Bloker en spiller

Der er flere steder, hvor du kan blokere en spiller. Du kan gøre sådan her: 

På en server (in-experience) 

  1. Sørg for at være på en server 
  2. Kig i listen over spillere til højre 
  3. Klik på den spiller du ønsker at blokere 
  4. Vælg ’Block’ 
  5. Spilleren er nu blokeret

OBS: Du kan også blokere dem ved at bruge menuen i øverste venstre hjørne. Du åbner menuen ved at klikke på “Esc-knappen” eller klikke på Roblox symbolet øverst til venstre. 

  1. Find navnet på den spiller du ønsker at blokere i listen over ’People’ 
  2. Klik på det lille bloker-symbol (cirkel med en streg igennem) 
  3. Klik på ’Block’ for at bekræfte 

I browseren 

  1. Sørg for at være logget ind 
  2. Søg på den bruger du ønsker at blokere 
  3. Gå ind på deres profil 
  4. Klik på de tre prikker øverst til højre 
  5. Vælg ’Block’ og bekræft at du ønsker at blokere brugeren 

I appen 

  1. Søg på den bruger du ønsker at blokere 
  2. Gå ind på deres profil 
  3. Klik på de tre prikker til højre for profilbilledet 
  4. Vælg ’Block’ og bekræft at du ønsker at blokere brugeren 

Anmeld en spiller

Der er flere steder, hvor du kan anmelde en spiller. Du kan gøre sådan her:

På en server (in-experience) 

  1. Sørg for at være på en server 
  2. Kig i listen over spillere til højre  
  3. Klik på den spiller du ønsker at anmelde 
  4. Vælg ’Report Abuse’ 
  5. Vælg en årsag til at du gerne vil anmelde spilleren, der hvor der står ’Type Of Abuse’ (fx ’Innapropriate Username’) 
  6. Du kan også vælge at skrive en kort beskrivelse i boksen (på engelsk) 
  7. Klik på Submit 

OBS: Du kan også anmelde ved at bruge menuen i øverste venstre hjørne. Du åbner menuen ved at klikke på “Esc-knappen” eller klikke på Roblox symbolet øverst til venstre. 

  1. Klik på ’Report’ øverst i midten (flaget) 
  2. Klik på menuen hvor der står ’Which Person’ (Choose One) 
  3. Vælg den spiller du gerne vil anmelde 
  4. Klik på menuen hvor der står ’Type Of Abuse’ 
  5. Vælg en årsag til, at du vil anmelde 
  6. Du kan vælge at skrive en kort beskrivelse i boksen 
  7. Klik på Submit 

I browseren 

  1. Sørg for at være logget ind 
  2. Find den bruger, du ønsker at anmelde 
  3. Klik på ’Report Abuse’ til højre (står med rødt) 
  4. Udfyld formularen (det er på engelsk, så få evt. en voksen til at hjælpe dig) 
  5. Klik på Report Abuse 

I chat 

  1. Find chatten med den du ønsker at anmelde 
  2. Klik på tandhjulet i højre hjørne 
  3. Klik på de tre prikker ud for brugernavnet 
  4. Nu spørger Roblox dig om du vil fortsætte. Klik på ’Report’ for at komme til anmeldesiden. 
  5. Udfyld formularen (det er på engelsk, så få evt. en voksen til at hjælpe dig) 
  6. Klik på Report Abuse 

I appen 

  1. Søg på den bruger du ønsker at blokere 
  2. Gå ind på deres profil 
  3. Klik på ’Report Abuse’ til højre (står med rødt) 
  4. Vælg den kategori du synes passer bedst til hvorfor du ønsker at anmelde spilleren
  5. Klik på ’Submit’ 

Anmeld en verden (experience)

Der er flere steder, hvor du kan anmelde en verden. Du kan gøre sådan her:

På en server (in-experience) 

  1. Klik på Esc. eller på Robloxsymbolet i øverste venstre hjørne 
  2. Klik på ’Report’ øverst i midten (flaget) 
  3. Vælg ’Experience’ der hvor Roblox spørger ’Experience or Person?’ 
  4. Du kan skrive en beskrivelse af hvorfor du anmelder i boksen 
  5. Klik på ’Submit’ 

I browseren 

  1. Find den verden du ønsker at anmelde 
  2. Klik på ’Report Abuse’ til højre (står med rødt) 
  3. Udfyld formularen (det er på engelsk, så få evt. en voksen til at hjælpe dig) 
  4. Klik på Report Abuse 

I appen 

  1. Søg på den verden du ønsker at anmelde 
  2. Klik på den 
  3. Klik på de tre prikker nederst til venstre  
  4. Klik på ’Report’ 
  5. Udfyld formularen (det er på engelsk, så få evt. en voksen til at hjælpe dig) 
  6. Klik på ’Report Abuse’ 

Beskyt din konto

Der er flere måder, du kan beskytte din konto på. Du kan gøre sådan her:

Tilføj en e-mail eller telefonnummer 

Når du opretter en profil på Roblox, skal du ikke bruge en e-mail eller telefonnummer. Det kan dog være en god idé at tilføje en af dem, efter du har oprettet dig, for at sikre, at du fx kan få et nyt kodeord, hvis du glemmer det. Det gør du sådan her: 

På computeren 

  1. Sørg for at du er logget ind 
  2. Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne 
  3. Klik på ’Settings’ 
  4. Klik på ’Account info’ 
  5. Klik på ’Add email’ eller ’Add phone’ 
  6. Roblox sender dig en besked, hvor du skal bekræfte din email eller tlf. nummer 

I appen 

  1. Sørg for at du er logget ind 
  2. Klik på de tre prikker i nederste højre hjørne 
  3. Klik på ’Settings’ (tandhjulet) 
  4. Klik på ’Account info’ 
  5. Klik på ’Add email’ eller ’Add phone’ 
  6. Roblox sender dig en besked, hvor du skal bekræfte din email eller tlf. nummer 

OBS: Du behøver ikke tilføje både en e-mail og et telefonnummer. 

Slå 2-faktor godkendelse til 

Du kan slå to-faktor godkendelse til for at undgå at blive hacket. Det betyder at du skal godkende login fra fx både en computer og en telefon. Det gør det sværere at hacke dig. Det gør du sådan her: 

I browseren 

  1. Sørg for at du er logget ind 
  2. Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne 
  3. Klik på ’Settings’ 
  4. Klik på ’Security’ 
  5. Her kan du slå 2-faktor godkendelse til på enten mail eller tlf. 
  6. Du kan også foretage andre sikkerhedsindstillinger fx at logge ud af alle sessions, hvis du er bange for at nogen er logget ind på din profil 

I appen 

  1. Sørg for at du er logget ind 
  2. Klik på de tre prikker i nederste højre hjørne 
  3. Klik på ’Settings’ (tandhjulet) 
  4. Klik på ’Security’ 
  5. Her kan du slå 2-faktor godkendelse til på enten mail eller tlf. 
  6. Du kan også foretage andre sikkerhedsindstillinger fx at logge ud af alle sessions, hvis du er bange for at nogen er logget ind på din profil 

 

Få hjælp til at slette indhold fra YouTube

Her kan du få hjælp til at:

  • Slette din egen video
  • Anmelde en bruger
  • Anmelde en kommentar
  • Anmelde en anden brugers video
  • Indstille dine privatindstillinger
  • Håndtere hacking
  • Nulstille, hvis du har glemt din kode eller din e-mail
  • Slette din egen YouTube-kanal

Slet din YouTube-video

Det er lettest at slette en video, du selv har delt på YouTube, fra computeren og ikke via appen.

Du sletter din video sådan her:

  1. Sørg for at være logget ind på din profil
  2. Klik på dit profilbillede øverst i højre hjørne
  3. Klik på ’Skaberstudie’ (eller ‘Youtube Studio’)
  4. Klik på ’Videoer’ (eller ‘Content’) i menuen i venstre side
  5. Find den video, du vil slette, og tryk på de tre prikker kaldet ‘Valgmuligheder’ eller ‘Options’ til højre for videoen.
  6. Klik på ’Slet permanent’
  7. Bekræft, at du vil slette din video ved at sætte et hak i boksen ‘Jeg er indforstået med, at sletningen er permanent og ikke kan fortrydes’ (eller ‘I understand that deleting is permanent, and can’t be undone’)
  8. Klik på ‘Slet permanent’ (eller ‘Delete forever’)
  9. Du har nu slettet din video på YouTube

OBS: Din video slettes for evigt og kan altså ikke gendannes. Det kan derfor være en god idé at downloade den, hvis du gerne vil beholde den selv.

Anmeld en bruger

Hvis du gerne vil anmelde en bruger på YouTube, skal du gøre sådan her:

  1. Log ind på YouTube og find den bruger, som du ønsker at anmelde
  2. Klik på ‘About’ (eller ‘Om’ alt efter, hvad sprog du benytter)
  3. Klik på det lille flag og vælg ‘Report user’ eller ‘Anmeld bruger’
  4. Vælg den årsag, der gør, at du gerne vil anmelde brugeren
  5. Følg vejledningen på skærmen
  6. Du har nu anmeldt brugeren

Anmeld en kommentar

Hvis du gerne vil anmelde en kommentar, skal du gøre sådan her:

  1. Find den kommentar, som du gerne vil anmelde
  2. Klik på de tre små prikker ud for kommentaren
  3. Klik på ‘Anmeld’ eller ‘Report’ (det lille flag)
  4. Vælg en årsag til, at du gerne vil anmelde kommentaren og klik ‘Report’

OBS: Du skal være opmærksom på, at hvis man misbruger denne funktion og anmelder alt og alle, så kan ens egen konto på YouTube blive lukket. Anmeld derfor kun det, der er krænkende eller upassende.

Anmeld en anden brugers video

Hvis du finder en video på YouTube, som du er på, og som du gerne vil have slettet, er der forskellige ting, du kan gøre. Hvis du kender personen, så er det en god idé først at spørge personen, om de vil slette videoen. Hvis de ikke vil det, så bliver du nødt til at anmelde det, som du gerne vil have slettet, til YouTube.

Det er lettest at anmelde til YouTube fra en computer og ikke via appen.

Du anmelder en video til YouTube sådan her:

  1. Find den video på YouTube, som du vil anmelde
  2. Klik på de tre små prikker til højre under videoen
  3. Vælg ‘Report’ (eller ‘Anmeld’) ud for flaget
  4. Vælg årsagen til, at du ønsker at anmelde videoen og tryk ‘Next’ (eller ‘Næste’).
  5. Skriv hvornår i videoen, den er upassende og skriv evt. en kommentar i boksen med flere detaljer (gerne på engelsk).
  6. Klik på ‘Report’
  7. Du har nu anmeldt videoen

OBS: Når du anmelder til YouTube, er det vigtigt, at du skriver, hvorfor videoen skal slettes. Det kan fx være fordi, det er imod YouTubes regler om nøgenhed, eller at det er en video, som bruges til mobning.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du modtager ubehagelige beskeder eller bliver kontaktet af nogen du ikke kender. På YouTube kan du sikre dit privatliv sådan her:

Ændr dine indstillinger

  1. Log ind på YouTube på computeren
  2. Klik på dit profilbillede øverst til højre
  3. Klik på ‘Settings’
  4. Klik på ‘Privacy’ i menuen til venstre
  5. Her kan du vælge hvad andre kan se på din kanal og læse mere om hvordan du laver privatindstillinger for fx dine playlister 
  6. Få evt. en voksen til at hjælpe dig med at lave de rigtige indstillinger

Gør din video privat

Når du uploader en video kan du gøre forskellige ting for at gøre den mere privat. Du kan gøre sådan her:

  1. Log ind på YouTube
  2. Klik på dit profilbillede øverst i højre hjørne
  3. Klik på ’Skaberstudie’ (eller ‘Youtube Studio’)
  4. Klik på ’Videoer’ (eller ‘Content’) i menuen i venstre side
  5. Under ‘Visibility’ kan du vælge om din video skal være privat eller offentlig
  6.  Under ‘Details’ og ‘Show more’  kan  du sikre at andre ikke kan dele din video på deres egne sider, ved at slå ‘Allow embedding’ fra
  7. Få evt. en voksen til at hjælpe dig med at lave de rigtige indstillinger for dine videoer

OBS: Din YouTube kanal er koblet op til din Google-konto. Derfor kan det være en god idé at gennemgå dine privatindstillinger på Google også. Du kan læse her, hvordan du kan beskytte din Google konto.

Hacking

Hvis du er blevet hacket, skal du gøre sådan her:

  1. Er du blevet hacket på YouTube, kan du klikke ind på denne side
  2. Indtast den e-mail eller det telefonnummer, der er knyttet til din konto
  3. Klik på ‘Næste’
  4. Indtast din kode
  5. Klik på ‘Næste’
  6. Følg vejledningen på skærmen. Du bliver bedt om at svare på nogle sikkerhedsspørgsmål. Svar, så godt du kan.

Glemt kodeord eller e-mail

Hvis du har glemt dit kodeord eller e-mail, skal du gøre sådan her:

  1. Start med at klik ind på denne side
  2. Vælg den situation, der passer bedst på dig
  3. Følg vejledningen på skærmen

Slet din Youtube-kanal

Hvis du vil slette din kanal på YouTube, skal du bruge computeren og ikke appen. Vær opmærksom på, at du også sletter alle kommentarer, meddelelser, playlister og historik, som hører til din kanal.

Du sletter din kanal på YouTube sådan her:

  1. Gå til Avancerede kontoindstillinger
  2. Klik på knappen ’Slet kanal’ (eller ‘Delete channel’) nederst på siden
  3. Log ind
  4. Vælg ’Jeg vil slette mit indhold permanent’ (‘I want to permanently delete my content’)
  5. Bekræft, at du gerne vil slette din kanal, ved at sætte ’hak’ i boksene
  6. Klik på ’Slet mit indhold’ (‘Delete my content’)
  7. Bekræft, at du gerne vil slette alt dit indhold, ved at indtaste den e-mailadresse, som du oprettede kanalen med.
  8. Klik på ’Slet mit indhold’ (der kan også stå ‘Slet min kanal’ eller ‘Delete my content’) 
  9. Du har nu slettet din kanal fra YouTube

OBS: Vær opmærksom på, at dette ikke sletter den Google-konto, som du bruger til at logge ind med.

(Siden er sidst opdateret d. 13-04-2022)

Få hjælp til at slette indhold fra Jodel

Jodel er et socialt medie, hvor man anonymt kan lægge spørgsmål, holdninger og billeder op eller chatte med nogen i sit lokalområde. Fordi man kan være helt anonym, er der desværre nogle, der oplever at få ubehagelige eller uønskede beskeder eller kommentarer skrevet til eller om dem. Husk, at du altid selv bestemmer, hvad du svarer på eller hvilke oplysninger, du har lyst til at dele med andre.

Her kan du få hjælp til at:

  • Slette et spørgsmål, billede eller svar, du selv har delt
  • Anmelde andres spørgsmål, billeder eller svar
  • Blokere eller anmelde en bruger i chat
  • Slette en chat
  • Anmelde en kanal
  • Indstille dine privatindstillinger
  • Slette din profil

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Du kan skrive til Jodel, hvis der er et problem med din konto. Det er bedst at skrive til dem på engelsk, så få eventuelt hjælp af en voksen eller os her på SletDet Rådgivningen.

Slet dit eget spørgsmål, billede eller svar

Hvis du vil slette dit eget spørgsmål, billede eller svar, skal du gøre sådan her:

  1. Find det spørgsmål, billede eller svar du gerne vil slette (under ‘Mine Jodels’ eller ‘Mine Svar’).
  2. Tryk på de tre prikker nederst i midten
  3. Vælg ’Slet Jodel’
  4. Din Jodel er nu slettet

OBS: Det er også sådan, du sletter dine svar til dine egne eller andres Jodels.

Anmeld andres spørgsmål, billede eller svar

Hvis du vil anmelde andres spørgsmål, billede eller svar, skal du gøre sådan her:

  1. Find det spørgsmål, billede eller svar du gerne vil anmelde
  2. Tryk på de tre prikker nederst i midten
  3. Tryk på ’Markér Jodel’
  4. Vælg en årsag til, at du gerne vil anmelde. Det er vigtigt, at du vælger den mulighed, der passer bedst, da Jodel bruger informationen til at forbedre appen for alle.
  5. Når du trykker på en af årsagerne, får du nogle valgmuligheder. Vælg den, du synes passer bedst til, hvorfor du vil anmelde.
  6. Nu er indlægget anmeldt

OBS: Du anmelder andres svar på din eller andres Jodel på samme måde.

Bloker eller anmeld en bruger i chat

Når du har interageret med en Jodel, fx ved at skrive et svar til den, kan du anmode om at chatte anonymt med den eller de personer, der også har svaret eller stillet spørgsmål. Fordi chatten er anonym, kan man desværre opleve at modtage ubehagelige beskeder. Hvis du oplever noget ubehageligt i chatten, kan du altid anmelde eller blokere brugeren.

Du anmelder eller blokerer en bruger i en chat sådan her:

  1. Find chatten med den bruger, du ønsker at blokere
  2. Tryk på de tre prikker øverst til højre
  3. Vælg ’Blokér bruger’
  4. Jodel spørger dig nu, om du vil blokere brugeren. Vælg ’Blokkér’.
  5. Brugeren er nu blokeret

Hvis du ønsker at anmelde brugeren, skal du tage screenshots af samtalen og kontakte Jodel eller under ’Skriv til os’ i indstillinger i appen. Det er bedst at skrive på engelsk, så få eventuelt en voksen til at hjælpe dig eller få hjælp af os på SletDet Rådgivningen.

Slet en chat

Hvis du ønsker at slette en chat, fordi du har oplevet noget grænseoverskridende eller måske ulovligt, kan det være en god idé at tage et screenshot af det, før du sletter, så du fx kan sende det til Jodel, hvis du vil anmelde den bruger, du skriver med.

Du sletter en chat sådan her:

  1. Find den chat, du ønsker at slette
  2. Tryk på de tre prikker øverst til højre
  3. Vælg ’Fjern chat’
  4. Jodel spørger dig nu, om du vil fjerne chatten. Vælg ’Slet’.
  5. Din chat er nu slettet

Anmeld en kanal

Hvis du finder en kanal, som du synes har upassende indhold, kan du anmelde den. Vær opmærksom på, at Jodel har bestemte regler for, hvad der kan anmeldes på deres app. Her kan du se Jodels guidelines.

Hvis du vil anmelde en kanal, skal du gøre sådan her:

  1. Gå ind på den kanal, du ønsker at anmelde
  2. Tryk på kanalens navn øverst i midten
  3. Tryk på kanalinfo (nederst)
  4. Tryk på ’Anmeld denne kanal’
  5. Vælg nu en årsag til, at du ønsker at anmelde kanalen. Det er vigtigt, at du vælger den rigtige årsag til, at du gerne vil anmelde, da Jodel bruger anmeldelserne til at forbedre appen for alle.
  6. Kanalen er nu anmeldt

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du modtager ubehagelige beskeder eller bliver kontaktet af nogen du ikke kender. På Jodel kan du sikre dit privatliv sådan her:

Slå chatanmodninger fra (undgå at modtage direkte beskeder fra dem der svarer på dine Jodels):

  1. Gå ind på appen
  2. Klik på den lille personfigur i nederste højre hjørne
  3. Klik på tandhjulet øverst til venstre
  4. Find ‘Chatanmodninger til dig’
  5. Slå det fra ved at klikke på den lille runde knap

Slet din profil

Hvis du ønsker at slette din profil, skal du gøre sådan her:

  1. Gå ind på din profil (personikonet nederst til højre)
  2. Tryk på det lille tandhjul øverst til venstre (Indstillinger)
  3. Find ’Slet profil’ i menuen
  4. Vælg nu en årsag til, at du ønsker at slette din profil og tryk på ’Slet profil’.
  5. Skriv noget i det tekstfelt, der kommer frem (fx ’Farvel’ eller en årsag til, at du sletter profilen).
  6. Tryk på ’Delete account’
  7. Din profil bliver nu slettet

OBS: Vær opmærksom på, at der kan gå op til 14 dage, før din profil er helt slettet, og du kan ikke skrive spørgsmål eller svar i den periode. Du kan slette appen, når du har slettet din profil.

(Siden er sidst opdateret d. 13.04.2022)

Få hjælp til at slette indhold fra Fortnite

Fortnite er et spil, hvor man blandt andet kan chatte og tale med de andre spillere. Man kan både spille med personer man kender, men også med personer man ikke ved hvem er i virkeligheden. Husk, at du altid selv bestemmer, hvad du vil svare på, eller hvad du har lyst til at dele med andre.

Her kan du få hjælp til at:

  • Anmelde en anden spiller
  • Blokere en anden spiller
  • Anmelde en ‘island’
  • Slukke for chatfunktionen (Whisper)
  • Slette din profil

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan spillet ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer, konsol eller udgave af spillet, du bruger. Her kan du skrive til Epic Games, hvis der er et problem med din konto. Vær sikker på, at du er logget ind.

Anmeld en anden spiller

Hvis du vil anmelde en anden spiller, skal du gøre sådan her:

  1. Tryk på menuen (de tre streger i øverste højre hjørne). Fx ved at klikke på ‘Esc’-knappen.
  2. Find ’Reporting/Feedback’
  3. Vælg ’Report player’ under ‘Feedback Type’
  4. Vælg en årsag til, at du vil anmelde. Det er vigtigt, at du vælger den mest præcise årsag, da Fortnite bruger dit svar til at forbedre spillet for alle.
  5. Nu viser Fortnite dig en liste med spillere, du har spillet med for nylig. Vælg den spiller du gerne vil anmelde.
  6. Nu spørger Fortnite dig, om du er sikker på, at du vil anmelde spilleren. Her bliver du også spurgt, om du vil blokere brugeren. Hvis du ikke ønsker det, skal du fjerne det lille hak fra boksen.
  7. Tryk på ‘Accept’ for at sende
  8. Spilleren er nu anmeldt

Blokér en anden spiller

Når du anmelder en spiller, kan du også blokere dem sådan her:

  1. Tryk på menuen (de tre streger i øverste højre hjørne). Fx ved at klikke på ‘Esc’-knappen.
  2. Find den person, du gerne vil blokere ved enten at søge på dem under ’Add friends’ eller ved at finde dem i listen over dine venner (under ’Party up’).
  3. Tryk på navnet og vælg ’Block’
  4. Tryk på ’Yes’ for at bekræfte
  5. Du har nu blokeret spilleren, og de kan ikke finde dig eller skrive til dig længere.

OBS: Det er samme sted, du fx fjerner nogen som ven , ‘muter’ dem eller unblocker, hvis du fortryder.

Anmeld en 'Island'

Hvis du vil anmelde en ‘island’ skal du gøre sådan her:

  1. Tryk på menuen (de tre streger i øverste højre hjørne). Fx ved at klikke på ‘Esc’-knappen.
  2. Find ‘Reporting/Feedback
  3. Vælg ‘Report Island’
  4. Under ‘Reason’ skal du vælge en grund til, at du ønsker at anmelde
  5. Vælg den ‘island’, du gerne vil anmelde i listen
  6. Klik på ‘Accept’
  7. Du har nu anmeldt

Sluk for chatfunktionen (Whisper)

Hvis du ikke ønsker at modtage beskeder i Whisper, når du spiller, kan du slå funktionen fra. Det gør du sådan her:

  1. Tryk på menuen (de tre streger i øverste højre hjørne)
  2. Tryk på ’Settings’
  3. Vælg den fane, der har en person som symbol (længst til højre)
  4. Find ’Show text chat’ under ‘Social privacy’
  5. Slå det fra ved at trykke på ’Off’
  6. Chatten er nu slået fra

OBS: Du kan altid slå den til igen, hvis du vil.

Slet din konto

Hvis du ønsker at slette din Fortnite-konto, bliver du nødt til at slette din Epic Games konto. Vær opmærksom på, at du mister alt på din konto, og at du ikke kan gendanne den, når den først er slettet.

Du sletter din profil sådan her:

  1. Gå ind på Epic Games’ hjemmeside
  2. Tryk på ’Login’ i øverste højre hjørne og log ind på din konto
  3. Tryk på dit kontonavn (i øverste højre hjørne) og vælg ’Account’
  4. Rul ned i bunden af siden, der hedder ’Personal details’
  5. Vælg ’Request account delete’
  6. Du bliver nu bedt om at verificere, at du ikke er en robot. Følg vejledningen på skærmen. Det er på engelsk, så få eventuelt en voksen til at hjælpe dig.
  7. Epic Games sender en kode til din e-mail. Den skal du taste ind.
  8. Nu spørger Epic Games dig, hvorfor du gerne vil slette din konto. Vælg den årsag, du synes passer bedst.
  9. Du skal igen verificere at du ikke er en robot. Følg vejledningen på skærmen.
  10. Din konto er nu slettet. Du har 14 dage til at fortryde din sletning. Efter de 14 dage kan din konto ikke gendannes.

(Siden er sidst opdateret d. 11-05-2022)

Få hjælp til at slette indhold fra Ask.fm

Ask.fm er et socialt medie, hvor man kan stille hinanden spørgsmål. Da man kan være helt anonym, oplever mange desværre at få ubehagelige spørgsmål. Husk, at du altid selv bestemmer, hvad du har lyst til at svare på, eller om du har lyst til at sende et billede.

Her kan du få hjælp til at:

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Slette et spørgsmål, svar eller billede, du selv har delt
  • Anmelde et spørgsmål, svar eller billede, andre har delt
  • Blokere et spørgsmål, svar eller billede, andre har sendt til dig 
  • Anmelde eller blokere en profil 
  • Deaktivere eller slette din profil
  • Få et nyt kodeord, hvis du har glemt det

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Du kan godt skrive til Ask.fm på dansk, men de svarer hurtigere, hvis du skriver på engelsk. Skriv derfor på engelsk, hvis du kan. Du kan eventuelt få hjælp af en voksen eller af os her på SletDet Rådgivningen til at skrive på engelsk.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du bliver kontaktet af nogen du ikke kender og du skal aldrig gøre noget du ikke har lyst til.

På Ask.fm kan du gøre sådan her:

  1. Gå ind på din profil
  2. Klik på tandhjulet (indstillinger)
  3. Klik på ‘Konto’
  4. Her kan du fx vælge om andre må dele dine indlæg og om andre må sende dig anonyme spørgsmål (det kan være en god idé at slå anonyme spørgsmål fra, så du kun modtager spørgsmål fra nogen, du kan se hvem er)
  5. Du kan evt. få hjælp af en voksen til at vælge hvilke du skal slå fra eller til

Slet dit eget spørgsmål eller svar

Hvis du vil slette dit eget spørgsmål eller svar, skal du gøre sådan her:

  1. Find det spørgsmål, svar eller billede, som du gerne vil slette
  2. Swipe til venstre på spørgsmålet
  3. Klik på skraldespanden
  4. Dit spørgsmål er nu slettet

Anmeld eller slet andres spørgsmål eller svar

Hvis du finder et spørgsmål, svar eller billede på Ask.fm, som omhandler dig, og som du gerne vil have slettet, er der forskellige ting, du kan gøre.

Hvis du ved, hvem personen er, så er det en god idé først at spørge personen, om de vil slette det. Hvis de ikke vil det, så bliver du nødt til at anmelde det, som du gerne vi have slettet, til Ask.fm.

Herunder kan du læse, hvordan du kan anmelde andres spørgsmål, svar eller billede til Ask.fm:

Send anmeldelsen fra din væg:

  1. Find opslaget, du vil anmelde
  2. Klik på de tre prikker nederst i højre hjørne af opslaget
  3. Klik på ‘Rapport’
  4. Ask.fm spørger dig om, hvorfor du vil anmelde opslaget. Vælg den mulighed, som passer bedst og klik ‘Rapport’
  5. Du har nu anmeldt opslaget

Send anmeldelsen fra din indbakke med spørgsmål:

  1. Swipe til venstre på beskeden
  2. Klik på flaget og vælg ‘Rapport’
  3. Vælg årsagen til, at du vil anmelde spørgsmålet
  4. Ask.fm spørger dig nu om du vil blokere brugeren eller kun rapportere. Vælg en af dem
  5. Du har nu anmeldt spørgsmålet

Send anmeldelsen i en chat:

  1. Gå ind i din chat
  2. Hold inde på den besked du ønsker at anmelde
  3. Klik på de tre prikker øverst til højre og klik på rapport
  4. Vælg årsagen til, at du vil anmelde beskeden og klik ‘Rapport’

OBS: Du kan også vælge at slette en besked, du har modtaget, ved at swipe til venstre og klikke på skraldespanden.

Bloker et spørgsmål eller svar

Hvis du ønsker at blokere et spørgsmål, skal du gøre sådan her:

  1. Find det spørgsmål, du ønsker at blokere i din indbakke
  2. Swipe til venstre
  3. Klik på flaget og vælg ‘Bloker’
  4. Ask.fm spørger nu, om du vil blokere brugeren
  5. Klik på ‘Ja, jeg ønsker at blokere denne bruger’
  6. Brugeren, og dermed spørgsmålet, er nu blokeret, og brugeren kan ikke sende dig flere spørgsmål

OBS: Blokerede brugere kan stadig se din profil og dine svar, men kan ikke sende dig spørgsmål eller like dine svar.

Hvis nogen har svaret på dit spørgsmål og du ønsker at blokere dem, kan du læse herunder hvordan du gør. 

Anmeld eller bloker en profil

Hvis du vil anmelde eller blokere en anden brugers profil, skal du gøre sådan her:

  1. Gå ind på den profil, du vil anmelde
  2. Klik på de tre prikker ved siden af profilnavnet
  3. Klik på ‘Rapport’ eller ‘Bloker’
  4. Vælg en årsag til, at du gerne vil anmelde eller blokere brugerens profil
  5. Følg anvisningen på skærmen
  6. Du har nu anmeldt eller blokeret brugeren

Deaktiver eller slet din profil

Du kan deaktivere din profil på Ask.fm. Det betyder, at andre ikke længere kan se profilen, men at indholdet (fx dine spørgsmål) stadig er gemt. Du kan også slette din profil, så indholdet på din profil bliver slettet fuldstændigt. 

Hvis du vil deaktivere eller slette din profil, skal du gøre sådan her:

Deaktiver profil 

På Android:

  1. Åben sidemenuen ved at klikke på de ‘tre streger’ øverst i venstre hjørne
  2. Klik på ‘Indstillinger’
  3. Klik på ’Deaktiver konto’ i bunden af siden
  4. Skriv dit password for at bekræfte, at du gerne vil deaktivere din konto og dermed gøre din profil usynlig for andre.
På Iphone:
  1.  Gå ind på din profil ved  at klikke på dit profilbillede øverst til venstre  (under ‘Home’)
  2. Klik på tandhjulet
  3. Klik på ‘Konto’
  4. Vælg ‘Deaktiver konto’ (her kan du også vælge ‘Delete account’, hvis du vil slette din profil
  5. Indtast dit kodeord for at bekræfte

OBS: Det er vigtigt, at du ikke logger ind igen, medmindre du er sikker på, at du gerne vil aktivere din profil igen – og dermed lade andre se den. Når du logger ind, bliver din konto nemlig aktiveret igen.

Slet profil på Ask.fm:

  1. Du kan slette din konto på Ask.fm her
  2. Indtast dine oplysninger og følg anvisningerne på siden

OBS: Det tager 30 dage, før din profil er helt slettet. Det kan derfor være en god ide også at deaktivere din profil, så andre ikke kan se profilen i mellemtiden.

Glemt kodeord

Hvis du har glemt dit kodeord, kan du få et nyt. Det gør du sådan her:

  1. Klik på denne side, hvor du kan gendanne dit kodeord
  2. Indtast den e-mail, der er koblet til din profil
  3. Du får nu tilsendt en e-mail med et nyt kodeord
  4. Følg anvisningerne i e-mailen

(Siden er sidst opdateret d. 12-04-2022) 

Få hjælp til at slette indhold fra Discord

Discord er et socialt medie, der primært henvender sig til gamere. Det er et chatforum, hvor man kan spille med vennerne, finde nye teammates, chatte og deltage i diverse gaming-fællesskaber.

Her kan du få hjælp til at:

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Anmelde en besked på din server
  • Anmelde en server 
  • Anmelde et problem
  • Blokere en bruger
  • Videregive ejerskab til en anden
  • Slette en server
  • Slette din konto

OBS: Der kan være lidt forskel på hvordan appen ser ud afhængig af hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du bliver kontaktet af nogen du ikke kender og du skal aldrig gøre eller skrive noget du ikke har lyst til. På Discord kan du gøre sådan her:

  1. Åbn Discord på din computer
  2. Klik på tandhjulet ved siden af dit profilbillede (nederste venstre hjørne)
  3. Find ’Privatliv og sikkerhed’ i menuen til venstre
  4. Her kan du fx vælge at alle dine beskeder skal scannes af Discord, så de kan slette dem der indeholder noget ubehageligt
  5. Du kan også vælge
    1. Om du vil modtage direkte beskeder fra andre servermedlemmer
    2. Hvem der kan tilføje dig som ven
    3. Indstille om dine venner kan tilslutte sig dit spil uden at anmode
    4. Indstille hvordan Discord bruger dine data
  6. Få evt. en voksen til at hjælpe dig med at vælge de rigtige indstillinger

Anmeld en besked eller en bruger

På Discord kan som medlem af en server både anmelde beskeder eller personer til en servermoderator (en der styrer serveren) eller til Discord selv. Det gør du sådan her:

Anmeld besked via telefonappen

  1. Hold inde på beskeden, indtil der kommer en menu frem
  2. Vælg ‘Anmeld’
  3. Vælg en årsag til, at du ønsker at anmelde beskeden
  4. Klik på ‘Indsend din anmeldelse’
  5. Beskeden er nu anmeldt
Anmeld en bruger via  computeren
  1. Gå ind på den server hvor du ønsker at anmelde nogen
  2. Find en servermoderator (har en krone ved siden af deres navn)
  3. Skriv til dem privat og forklar hvem du ønsker at anmelde og hvorfor
  4. Nu skal servermoderatoren tage stilling til om personen har overskredet serverens retningslinjer og derefter smide dem ud eller anmelde dem.

Anmeld til  Discord ‘s Trust and Safety team

  1. Klik på tandhjulet (indstillinger) nederst til  venstre
  2. Klik på ‘Avanceret’
  3. Slå ‘Udviklertilstand’ til
  4. Gå nu tilbage til den server, med den bruger du ønsker at anmelde
  5. Hold musen over brugeren og klik på de tre prikker til højre
  6. Vælg ‘Kopier ID’ (du kan også vælge ‘Kopier besked ID)
  7. Gå nu ind på Discords anmeldeside
  8. Udfyld formularen så godt du kan og indsæt linket til brugerens ID
  9. Klik ‘Submit’

OBS: Du kan læse mere her om, hvordan du anmelder på Discord.

Anmeld en server

Hvis du er medlem af en server, hvor der sker upassende eller ubehagelige ting, kan du anmelde hele serveren til Discord. Det gør du sådan her:

  1. Slå ‘Udviklertilstand’ til (se ovenover hvordan)
  2. Find serveren, du ønsker at anmelde
  3. Klik på de tre prikker (eller pilen) i menuen til venstre
  4. Klik på ‘Kopier ID’
  5. Gå nu ind på Discords anmeldeside
  6. Udfyld formularen så godt du kan og indsæt serverens ID
  7. Klik ‘Submit’
  8. OBS: Du kan læse mere her om, hvordan du anmelder på Discord.

OBS: Hvis du ønsker at forlade serveren, men der er indhold derinde, der er ubehageligt, og som du gerne vil anmelde, er det en god idé at tage screenshots af beskederne først, så du kan fx sende dem til Discord eller vise dem til en voksen.

Anmeld et problem

Hvis du vil anmelde et problem på Discord, skal du gøre sådan her:

  1. Klik ind på Discords anmeldelsesside. Siden er på engelsk. Hvis du har behov for det, så spørg en voksen om hjælp til at udfylde formularen.
  2. Indtast din e-mail, hvad du vil anmelde og emnet
  3. Skriv en beskrivelse af problemet under ‘description’
  4. Vedhæft evt. et skærmbillede af problemet
  5. Klik på ‘Submit’

Bloker en bruger

Ønsker du at blokere en bruger på Discord, skal du gøre sådan her: 

  1. Klik ind på den profil, som du ønsker at blokere 
  2. Klik på de tre små prikker øverst i højre hjørne 
  3. Vælg ‘Bloker’ 
  4. Brugeren er nu blokeret, og vedkommende kan ikke længere kontakte dig. 

OBS:  På telefonappen er det også inde på profilen, at du kan smide nogen ud af din server, hvis du synes, de skriver upassende eller ubehagelige beskeder. Husk at gemme beviser fx ved at tage screenshots, hvis du vil anmelde det til Discord eller politiet.

Videregiv ejerskabet af en server til en anden

Hvis du gerne vil videregive ejerskabet over din server, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på de tre streger øverst i venstre hjørne
  2. Klik på serveren
  3. Klik på de tre prikker øverst til højre
  4. Klik på ‘Serverindstillinger’ (tandhjulet)
  5. Klik på ’Medlemmer’
  6. Find den bruger, som du synes, skal overtage serveren
  7. Klik på de tre prikker ud for brugeren
  8. Klik på ’Overfør ejerskab’
  9. Sæt hak i boksen og klik på ‘Overfør ejerskab’
  10. Din server har nu en anden ejer end dig

Slet en server

Hvis du gerne vil slette en server, skal du gøre sådan her:  

  1. Klik på serveren, som du ønsker at slette 
  2. Klik på de tre prikker/to personer øverst i højre hjørne
  3. Klik på ‘Indstillinger’ (tandhjulet)
  4. Klik på de tre prikker øverst i højre hjørne (På iPhone: klik på ‘Oversigt’)
  5. Klik på ‘Slet server’
  6. Du bliver nu spurgt, om du er sikker på, at du vil slette serveren. Klik ‘Slet’
  7. Din server er nu slettet

Slet din konto

OBS: Før du kan slette din profil, skal du slette dine servere eller tildele ejerskabet til en anden. Se, hvordan du gør det længere oppe på siden.

Hvis du gerne vil slette din konto permanent, skal du gøre sådan her:

  1. Slet eller videregiv dine servere (se guide længere oppe)
  2. Klik på Discord-logoet i nederste højre hjørne
  3. Klik på ‘Min konto’ 
  4. Klik på ‘Slet Konto’ nederst på siden
  5. Indtast din adgangskode for at bekræfte, at du vil slette din profil.
    (OBS! I nogle tilfælde skal du også indtaste en 6-cifret 2FA-kode. Dette kun, hvis du benytter to-faktor-autentificering).
  6. Klik på ‘Slet’ for at gennemføre
  7. Din konto er nu slettet 

OBS: Det er vigtigt, at du ikke logger ind på din profil inden for 14 dage, fordi så aktiverer du din konto igen. Slet derfor appen på din telefon.

(Siden er sidst opdateret d. 13-04-2022) 

Få hjælp til at slette indhold fra F3

F3 er en medieplatform, hvor man anonymt kan stille spørgsmål til hinanden. Nogle gange kan det være godt, at man har mulighed for at være anonym, men det kan også føre til, at man modtager ubehagelige spørgsmål.

Her kan du få hjælp til at:

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Slette et spørgsmål, svar eller billede, du selv har delt
  • Anmelde eller blokere et spørgsmål, svar eller billede, andre har delt
  • Anmelde eller blokere en profil
  • Slette eller deaktivere din profil

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger. Hvis du har brug for hjælp, er du meget velkommen til at kontakte os her på SletDet Rådgivningen.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du bliver kontaktet af nogen du ikke kender og du skal aldrig gøre eller skrive noget du ikke har lyst til. På F3 kan du gøre sådan her:

  1. Gå ind på din F3 profil (den lille personfigur i nederste højre hjørne)
  2. Klik på tandhjulet øverst til højre (indstillinger ⚙)
  3. Find ’Kontobeskyttelse’
  4. Her kan du vælge
    • hvilke spørgsmål du vil modtage under ’Personlige’
    • om du vil tillade anonyme spørgsmål
    • om du vil tillade billede-/videospørgsmål
    • at gøre din konto privat
    • om du vil vises som ’I nærheden’
    • at blive skjult fra BFF-spillet
    • at få skjult din by

Slet dit eget spørgsmål, svar eller billede

Hvis du vil slette dit eget spørgsmål, svar eller billede, skal du gøre sådan her: 

  1. Find det spørgsmål, svar eller billede, som du gerne vil slette
  2. Klik på de tre prikker ud for spørgsmålet
  3. Klik på ‘Slet’
  4. Du bliver nu spurgt, om du gerne vil fjerne/slette dit svar til spørgsmålet.
  5. Her skal du klikke ’Slet’

Anmeld andres spørgsmål, svar eller billede

Hvis du finder et spørgsmål, svar eller billede på F3, som omhandler dig, og som du gerne vil have slettet, er der forskellige ting, du kan gøre. Hvis du ved, hvem personen er, så er det en god idé først at spørge personen, om de vil slette det. Hvis de ikke vil det, så bliver du nødt til at anmelde det, som du gerne vil have slettet, til F3.

Hvis du vil anmelde andres spørgsmål, svar eller billede til F3, skal du gøre sådan her:

  1. Find opslaget, du vil anmelde
  2. Klik på de tre prikker ud for opslaget
  3. Klik på ‘Rapporter’
  4. Vælg en årsag til, at du gerne vil have materialet anmeldt

Anmeld eller bloker en profil

Hvis du vil anmelde eller blokere en anden brugers profil, skal du gøre sådan her:

  1. Gå ind på den profil, du vil anmelde eller blokere
  2. Klik på de tre prikker øverst i højre hjørne
  3. Klik på ‘Rapporter’ eller ‘Bloker’
  4. Vælg en årsag til, at du gerne vil blokere eller anmelde profilen

OBS: Når du blokerer profilen, kan brugeren ikke længere stille dig spørgsmål.

Deaktiver eller slet din profil

Du kan deaktivere din profil på F3. Det betyder, at andre ikke længere kan se profilen, men at indholdet (og din data) stadig er gemt på F3’s servere. Du kan også slette din profil, så indholdet på din profil bliver slettet.

Hvis du vil deaktivere eller slette din profil, skal du gøre sådan her:

Deaktiver profil på F3:

  1. Klik på din profil
  2. Åben sidemenuen ved at klikke på ‘tandhjulet’ øverst i højre hjørne
  3. Klik på ’Deaktiver konto’ nederst på siden
  4. Du bliver nu spurgt, om du gerne vil deaktivere din konto. Her skal du klikke ’deaktiver konto’.
  5. Slet derefter F3-appen på din telefon

OBS: Det er vigtigt, at du ikke logger ind igen, medmindre du er sikker på, at du gerne vil aktivere din profil igen – og dermed lade andre se den. Når du logger ind, bliver din konto nemlig aktiveret igen.

Slet profil på F3:

  1. Klik på din profil
  2. Åben sidemenuen ved at klikke på ‘tandhjulet’ øverst i højre hjørne
  3. Klik på ‘Feedback’
  4. Skriv en mail til F3, hvor der står, at du gerne have din profil og dine data slettet fra appen. Få evt. hjælp fra en voksen eller af os fra SletDet til at formulere mailen.
  5. Klik på ‘Send’
  6. Vælg evt. at deaktivere din konto i mellemtiden
  7. Slet derefter F3-appen på din telefon

OBS: Der kan nu gå op til 30 dage, før din profil bliver slettet. Det er vigtigt, at du ikke logger ind igen, medmindre du er sikker på, at du gerne vil aktivere din profil igen – og dermed lade andre se den. Når du logger ind, bliver din konto nemlig aktiveret igen.

(Siden er sidst opdateret d. 03-05-2022)

Få hjælp til at slette indhold fra TikTok

Her kan du få hjælp til at:

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Slette din video
  • Anmelde en anden brugers video 
  • Anmelde eller blokere en bruger
  • Slette din profil fra TikTok
  • Nulstille dit kodeord, hvis du har glemt det 

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du bliver kontaktet af nogen du ikke kender og du skal aldrig gøre eller skrive noget du ikke har lyst til. På TikTok kan du gøre sådan her:

Gør din profil privat

  1. Gå ind på din TikTok profil (den lille personfigur i nederste højre hjørne)
  2. Klik på de tre streger øverst til højre
  3. Vælg ’Indstillinger og privatliv’ (⚙)
  4. Klik på ’Privatliv’ (🔒)
  5. Her kan du fx
    • Gøre din profil privat (så du skal godkende hvem der kan følge dig)
    • Indstille hvem der kan kommenterer dine TikToks, tagge dig og sende dig beskeder
    • Indstille hvem der kan tagge dig

Gør din profil sikker

  1. Gå ind på din TikTok profil (den lille personfigur i nederste højre hjørne)
  2. Klik på de tre streger øverst til højre
  3. Vælg ’Indstillinger og privatliv’ (⚙)
  4. Klik på ’Sikkerhed’
  5. Her kan du fx
    • Tjekke for sikkerhedsbrud
    • Indstille hvilke apps du har givet tilladelse til at bruge dine TikTok data
    • Slå to-trinsbekræftelse til (beskytter din konto)

OBS: Under både ’Privatliv’ og ’Sikkerhed’ kan du finde flere indstillinger til at gøre din profil mere privat og sikker

Slet video fra TikTok

Hvis du vil slette din video fra TikTok, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på videoen, du vil slette
  2. Klik på de tre små prikker i nederste højre hjørne.
  3. Klik på skraldespanden, hvor der står ‘Delete’
  4. TikTok spørger dig om du er sikker på at du vil slette videoen
  5. Klik på ‘Delete’
  6. Din video er nu slettet

Anmeld en anden brugers video

Hvis du vil anmelde en andens video, skal du gøre sådan her: 

  1. Find den video, som du ønsker at anmelde 
  2. Hold fingeren inde på videoen, indtil du kan klikke ‘Report’
  3. Klik på ‘Report’
  4. Vælg en årsag til, at du vil anmelde videoen
  5. Klik på ‘Submit’
  6. Du har nu anmeldt videoen 

Anmeld eller bloker bruger

Du anmelder eller blokerer en bruger sådan her:

  1. Gå til brugerens profil på TikTok
  2. Klik på de tre små prikker i øverste højre hjørne
  3. Vælg ’Report’ eller ‘Block’ 
  4. Hvis du vælger ‘Block’ skal du klikke på ‘Confirm’.
  5. Hvis du vælger ‘Report’, kan du enten vælge at anmelde hele profilen eller noget bestemt indhold på profilen.
    1. Klik på enten ‘Report account’ eller ‘Report content’
    2. Vælg årsagen til, at du gerne vil anmelde
    3. Klik ‘Submit’
    4. Du har nu anmeldt brugeren

OBS: Jo mere præcist du anmelder, jo nemmere er det for TikTok at hjælpe dig.

Slet din profil

Hvis du vil slette din profil på TikTok, skal du gøre sådan her: 

  1. Slet dine videoer
    1. Slet først alle dine videoer. Du kan se hvordan højere oppe på denne side. Det skal du gøre, fordi der går ca. 30 dage, inden din profil bliver slettet. 
  1. Slet profil
    1. Gå ind på din profil
    2. Klik på de tre streger i øverste højre hjørne
    3. Klik på ‘Settings and privacy’ 
    4. Klik på ’Manage Account’
    5. Klik på ‘Delete Account’ nederst på siden
    6. Fortæl TikTok, hvorfor du ønsker at slette din profil
    7. Klik på  ‘Continue’
    8. Nu kan du vælge at downloade 
    9. Klik på ‘Continue’
    10. TikTok spørger om du vil slette din profil
    11. Klik på Continue
    12. Din profil er nu sat til sletning indenfor 30 dage
  1. Slet appen
    1. Slet til slut TikTok-appen fra din telefon

OBS: Når du har slettet din profil, vil den først være deaktiveret i 30 dage. Når din profil er deaktiveret, vil den stadig ikke være synlig på TikTok.

Efter 30 dage er det ikke længere muligt at logge ind på din TikTok-profil. Det er heller ikke muligt for dig at se dine videoer, medmindre du har gemt dem på din telefon. 

Glemt kodeord

Hvis du har glemt dit kodeord til TikTok, skal du gøre sådan her: 

  1. På login-siden skal du klikke på ‘E-mail/Username’
  2. Klik på ‘Forgot password?’ 
  3. Vælg, om du vil nulstille din adgangskode gennem dit telefonnummer (phone number) eller din e-mail.
  4. Indtast dit telefonnummer eller din e-mail 
  5. Klik på ‘Reset’
  6. Du får nu tilsendt en kode til dit telefonnummer eller din e-mail 
  7. Indtast koden 
  8. Indtast en ny adgangskode 
  9. Klik på ‘Log In’ 
  10. Din kode er nu ændret

(Siden er sidst opdateret d. 20-04-2022)

Få hjælp til at slette indhold fra Facebook

Her kan du få hjælp til at:

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Slette billeder eller videoer, du selv har delt
  • Anmelde billeder eller videoer, andre har delt
  • Blokere en bruger 
  • Anmelde en bruger 
  • Fjerne dit ’tag’ fra andres billeder eller videoer
  • Fjerne dit ‘tag’ fra et opslag
  • Nulstille, hvis du har glemt din adgangskode 
  • Håndtere hacking
  • Slette din Facebook-profil
  • Gendanne din profil via en ven eller et familiemedlem 

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af, hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du bliver kontaktet af nogen du ikke kender og du skal aldrig gøre eller skrive noget du ikke har lyst til. På Facebook kan du gøre sådan her:

Gør din profil privat

Facebook har en del privatindstillinger. Guiden herunder viser nogle af dem, der kan være gode at være opmærksom på, hvis du vikl gøre din profil mere privat.

  1. Log på din Facebook på computeren
  2. Klik på den lille pil øverst til højre (▼)
  3. Klik på ’Indstillinger og privatindstillinger’
  4. Klik på ’Kontrol af privatindstillinger’
  5. Her kan du vælge forskellige dele af din profil og gennemgå dine indstillinger.
  6. Du kan fx:
    • Indstille hvem der kan se det du deler under ’Hvem kan se du har delt?’
    • Indstille hvem der kan finde dig på Facebook og hvordan under ’Sådan kan folk finde dig på Facebook’
    • Indstille hvilke af dine oplysninger Facebook må bruge til annoncering under ’Dine annoncepræferencer’

OBS: Du kan indstille flere privatindstillinger under ’Indstillinger’ og ’Beskyttelse af personlige oplysninger’. Fx hvem der kan sende dig beskedanmodninger og hvordan.

Gør din konto sikker

Du kan gøre det sværere at hacke dig ved at gøre sådan her:

  1. Log på din Facebook på computeren
  2. Klik på den lille pil øverst til højre (▼)
  3. Klik på ’Indstillinger og privatindstillinger’
  4. Klik på ’Kontrol af privatindstillinger’
  5. Klik på ’Sådan beskytter du din konto’
  6. Her kan du tjekke om dit kodeord er sikkert, så to-faktor godkendelse til og få besked hvis nogen logger ind på din Facebook

Slet et billede eller en video, du selv har delt

Hvis du vil slette et billede eller en video, som du selv har lagt op på Facebook, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på billedet eller videoen, som du vil have slettet
  2. Klik på de tre små prikker øverst i højre hjørne
  3. Vælg ’Slet billede’
  4. Klik på ’Slet’

OBS: Hvis andre har delt dit billede eller din video videre, vil det ikke være nok at slette det fra din egen profil. Hvis andre har delt dit billede eller din video videre og ikke vil slette det selv, bliver du nødt til at anmelde det til Facebook for at få det slettet. Det kan du læse mere om under ‘Anmeld andres billede eller video’ herunder.

Anmeld andres billede eller video

Hvis du finder et billede eller en video på Facebook, som du er på, og som du gerne vil have slettet, er der forskellige ting, du kan gøre.

Hvis du kender personen, så er det en god idé først at spørge personen, om de vil slette det. Hvis de ikke vil det, så bliver du nødt til at anmelde det, som du gerne vil have slettet, til Facebook.

Du anmelder et billede eller en video til Facebook via. appen sådan her:

  1. Klik ind på billedet eller videoen, som du ønsker at anmelde
  2. Klik på  de tre små prikker
  3. Vælg ‘Find hjælp, eller anmeld billede/video’  
  4. Udfyld, hvorfor billedet eller videoen skal anmeldes
  5. Klik på ‘Indsend’
  6. Billedet er nu anmeldt

Du kan også anmelde et billede eller en video til Facebook sådan her:

  1. Gå til Facebooks anmeldelsesside
  2. Udfyld felterne på anmeldelsessiden

Når du anmelder til Facebook, er det vigtigt, at du skriver, hvorfor billedet eller videoen skal slettes. Det kan fx være, fordi det er imod Facebooks regler om nøgenbilleder, eller at det er noget, som bruges til mobning. 

OBS: I de fleste tilfælde skal du bruge linket til billedet eller videoen for at anmelde det. Hvis du ikke har linket, kan du beskrive, hvor du har set billedet eller videoen, hvorfor du vil have det anmeldt, og hvilke retningslinjer, som du mener, billedet eller videoen overtræder. 

Bloker en bruger

Hvis du blokerer en bruger, kan vedkommende ikke længere se ting, du slår op på din tidslinje, tagge dig, invitere dig til begivenheder eller grupper, starte en samtale med dig eller tilføje dig som en ven.

Ønsker du at blokere  en bruger, skal du gøre sådan her:

Fra appen:

  1. Find den bruger, som du ønsker at blokere
  2. Klik de tre små prikker til højre midt på siden
  3. Klik på ‘Bloker’
  4. Facebook spørger nu, om du er sikker på, at du vil blokere brugeren
  5. Klik ‘Bloker’ (eller ‘Bekræft’)
  6. Brugeren er nu blokeret og kan ikke kontakte dig

Fra computeren:

  1. Log ind på Facebook
  2. Klik på pilen øverst i højre hjørne
  3. Klik på ‘Indstillinger’ under ‘Indstillinger og privatindstillinger’
  4. Klik på ‘Blokering’ i venstre side
  5. Under ‘Bloker brugere’ skal du klikke på ‘Edit’ og derefter  ‘Føj til blokeringsliste’
  6. Indtast navnet på den bruger, du ønsker at blokere
  7. Klik ‘Bloker’
  8. Nu er brugeren blokeret
OBS: Du kan også blokere en person via deres profil på computeren. Brug vejledningen herover i, hvordan man blokere via appen.

Anmeld en bruger

Ønsker du at anmelde en bruger på Facebook, skal du gøre sådan her:

  1. Find brugeren, som du ønsker at anmelde
  2. Klik på de tre prikker nederst til højre for coverbilledet
  3. Vælg ‘Find hjælp, eller anmeld profil’
  4. Vælg en årsag til, at du vil anmelde brugeren (her kan du også vælge at blokere eller skjule personens indhold)
  5. Klik på ‘Færdig’
  6. Du har nu anmeldt brugeren

Fjern dit 'tag' fra andres billede eller video

Hvis der er en, der tagger dig i et billede eller en video, som du ikke vil være tagget i, kan du fjerne tagget. Ved at fjerne tagget vil billedet eller videoen ikke blive forbundet direkte med din profil, men billedet eller videoen vil stadig kunne findes på Facebook.

Hvis du har fundet et billede eller en video af dig selv på Facebook, som du har det fint med ligger på Facebook, men som du ikke vil være tagget i, fjerner du tagget sådan her:

  1. Find billedet du er tagget på under ‘Billeder af dig’ på din profil
  2. Klik på billedet, som du vil fjerne tagget fra
  3. Klik på ‘Indstillinger’ eller de tre prikker øverst i højre hjørne (kommer an på version og device).
  4. Klik på ’Fjern tag’ og herefter ’OK’
  5. Du er ikke længere tagget i opslaget

Fjern dit 'tag' fra et opslag

Hvis der er en, der tagger dig i et opslag, som du ikke vil være tagget i, kan du fjerne tagget. Ved at fjerne tagget vil opslaget ikke blive forbundet direkte med din profil, men man vil stadig kunne finde opslaget på Facebook.

Hvis du vil fjerne dit ‘tag’ fra et opslag, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på de tre prikker i øverste hjørne af opslaget
  2. Klik på ’Fjern tag’ og herefter ’OK’
  3. Du er ikke længere tagget i opslaget

Glemt kodeord

OBS: Fremgangsmåden kan variere lidt afhængigt af, hvilken version af Facebook du bruger, og hvilket device du er på. Dog vil ændring af kodeord altid foregå under ‘Indstillinger’.

Hvis du allerede er logget på:
Har du glemt dit kodeord til Facebook, kan du forsøge at nulstille din adgangskode:

  1. Klik på ‘Menu’ i nederste højre hjørne (på appen) eller på pilen øverst i højre hjørne af din Facebook-side i browser (konto), og vælg ’Indstillinger og privatindstillinger’.
  2. Klik på ‘Indstillinger’
  3. Klik på ‘Adgangskode og sikkerhed’ eller ‘Sikkerhed og login’
  4. Find feltet, hvor der står ‘Skift adgangskode’
  5. Klik på ‘Glemt adgangskode?’
  6. Nu spørger Facebook dig hvordan du vil modtage nustilling af adgangskoden. Klik på ‘Fortsæt’, hvis det er den rigtige mail
    1. Hvis ikke det er din mail eller du ikke har adgang til den, kan du klikke på ‘Ikke dig?’ og indtaste dit telefonnummer eller en anden mail.
  7. Når du klikker ‘Fortsæt’ får du tilsendt en sikkerhedskode til din e-mail
  8. Indtast sikkerhedskoden i feltet
  9. Nu beder Facebook dig om at indtaste en ny adgangskode. Vælg en adgangskode som du kan huske.
  10. Hvis du skifter adgangskode fordi nogen har brugt din konto skal du sætte hak i felteteltet af, hvor der står ‘Log mig af Facebook alle andre steder, hvor min konto kan være logget på (vælg dette, hvis en fremmed har brugt din konto).
  11. Klik på ‘Fortsæt’
  12. Du kan nu logge ind med din nye kode

Hvis du ikke er logget på:
Har du glemt dit kodeord og/e-mail til din Facebook-profil, kan du forsøge at gøre sådan her:

  1. Gå til siden ‘Find din konto‘ for at finde din profil. Det er vigtigt, at du bruger en computer, som du tidligere har brugt til at logge på profilen.
  2. Indtast dit brugernavn, mobiltelefonnummer, e-mail eller fulde navn, der er tilknyttet din profil.
  3. Klik på ‘Søg’
  4. Facebook spørger nu, hvordan du vil modtale en ny adgangskode. (Hvis du ikke har adgang til disse mere, skal du klikke på ‘Har du ikke længere adgang til disse?’ og følge anvisningen).
  5. Klik på ‘Fortsæt’
  6. Du får nu tilsendt en sikkerhedskode til din e-mail
  7. Indtast sikkerhedskoden i feltet
  8. Nu beder Facebook dig om at indtaste en ny adgangskode. Vælg en adgangskode som du kan huske.
  9. Klik feltet af, hvor der står ‘Log mig af Facebook alle andre steder, hvor min konto kan være logget på (vælg dette, hvis en fremmed har brugt din konto).
  10. Klik på ‘Fortsæt’
  11. Du kan nu logge ind med din nye kode

Hacking

Hvis din facebookprofil er blevet hacket, skal du gøre sådan her:  

  1. Sørg for at du er  logget på
  2. Klik ind på Facebooks hackingside 
  3. Vælg den kategori, der passer bedst på din situation, oftest ‘En anden har fået adgang til min konto uden min tilladelse’.
  4. Klik på ‘Fortsæt’
  5. Klik på ‘Kom i gang’ 
  6. Følg vejledningen på skærmen

OBS: Husk, at hvis din e-mail er blevet ændret på din Facebook, kan du tilbageføre ændringen. Det gør du ved at finde den e-mail, som Facebook har sendt til dig. Deri er et link, som du skal klikke på for at tilbageføre ændringen. På den måde får du kontrol over din konto igen.  

Hvis du ved, hvem der har hacket dig, skal du anmelde brugeren på Facebook.

Slet Facebook-profil

Hvis du vil slette hele din profil på Facebook, er det lettest at bruge en computer og ikke appen.

Du sletter din profil på Facebook sådan her:

  1. Log ind på din profil
  2. Gå til Facebooks sletteside
  3. Klik på ’Slet konto’ (du kan beholde Messenger ved blot at deaktivere din konto i dette felt)
  4. Skriv din adgangskode til Facebook
  5. Klik på ’Ok’ (eller ‘Fortsæt’)
  6. Du har nu slettet din profil på Facebook

OBS: Vær opmærksom på, at Facebook gemmer din profil i 30 dage, hvor den ikke vil være synlig for andre. Men hvis du logger ind igen, så genskabes profilen. Log derfor ikke ind, hvis du fortsat gerne vil slette din profil. Det kan være en god idé at slette appen. Hvis du fortryder sletningen af din profil kan du bare logge ind igen og klikke på ’Annullér sletning’.

Husk også at slette din Messenger-app, hvis du ikke ønsker at modtage beskeder gennem Facebook.

Gendan din profil via en ven eller familiemedlem

Hvis du ikke kan huske din e-mail eller ikke har adgang til den længere, kan du forsøge at gendanne din profil via en ven eller familiemedlems profil. Du skal gøre sådan her:

  1. Din ven eller familiemedlem skal logge ind på sin profil 
  2. Klik ind på din profil, som du ønsker at gendanne 
  3. Klik på de tre prikker under coverbilledet 
  4. Klik på ‘Find hjælp, eller anmeld profil’ 
  5. Vælg ‘Noget andet’ 
  6. Klik på ‘Gendan denne konto’ 
  7. Følg anvisningerne på skærmen
 

(Siden er sidst opdateret d. 25-04-2022)

Værd at vide om Facebook

Du kan oprette en profil på Facebook, når du er 13 år.  

Grunden til aldersgrænsen på 13 år er, at der i USA (hvor Facebook og Instagram er lavet) er en lov, som kort fortalt siger, at man ikke må vise reklamer til og indsamle oplysninger fra personer under 13 år.  

Når man har en profil på et socialt medie, får man ofte vist reklamer ud fra, hvordan man bruger profilen, fx hvad man liker, eller hvilke videoer man bruger tid på at se. Hvis man eksempelvis synes godt om et spil, kan man også få reklamer om at købe ting, der handler om det spil. Derfor kan man sige, at aldersgrænsen er til for at beskytte børn og unge.  

Se også vores video om aldersgrænser  

Få hjælp til at slette indhold fra Instagram

Her kan du få hjælp til at:

  • Indstille dine privatindstillinger
  • Slette billeder eller videoer, du selv har delt
  • Anmelde andres billeder eller videoer
  • Fjerne dit ’tag’
  • Blokere, begrænse eller anmelde andre brugere
  • Anmelde en Reel
  • Rapportere et problem
  • Nulstille, hvis du har glemt din adgangskode
  • Få gendannet din konto, hvis du ikke kan huske din e-mail
  • Håndtere hacking
  • Deaktivere din profil
  • Slette din profil

OBS: Der kan være lidt forskel på, hvordan appen ser ud afhængig af hvilken type telefon, computer eller udgave af appen du bruger.

Indstil dine privatindstillinger

Det kan være en god idé at tage kontrol over dit privatliv på nettet. Husk du har altid ret til ikke at svare, hvis du bliver kontaktet af nogen du ikke kender og du skal aldrig gøre eller skrive noget du ikke har lyst til. På Instagram kan du gøre sådan her:

Gør din profil privat

  1. Gå ind på din Instagram profil (dit profilbillede nederst til højre)
  2. Klik på de tre streger øverst til højre
  3. Klik på ’Indstillinger’ (⚙)
  4. Klik på ’Privatindstillinger’ (🔒)
  5. Her kan du
    • Gøre din profil privat (så du skal godkende dem der vil følge dig)
    • Skjule stødende kommentarer og indhold
    • Begrænsede uønskede beskeder og kommentarer
    • Indstille hvem der kan tagge eller omtale dig
    • Om du vil modtage beskedanmodninger
    • Om andre kan bruge dine opslag i fx vejledninger
    • Finde flere privatindstillinger

Begræns eller tillad ømtåleligt indhold

  1. Gå ind på din Instagram profil (dit profilbillede nederst til højre)
  2. Klik på de tre streger øverst til højre
  3. Klik på ’Indstillinger’ (⚙)
  4. Klik på ’Konto’
  5. Klik på ’Kontrol af ømtåleligt indhold’
  6. Her kan du indstille om du vil tillade indhold, som Instagram har markeret som ’omtåleligt’. Det kan fx kan være billeder med nøgenhed

Gør din profil sikker

  1. Gå ind på din Instagram profil (dit profilbillede nederst til højre)
  2. Klik på de tre streger øverst til højre
  3. Klik på ’Indstillinger’ (⚙)
  4. Klik på ’Sikkerhed’
  5. Her kan du
    • Gennemgå din profils sikkerhed (sikkerhedskontrol)
    • Slå totrinsgodkendelse til
    • Finde flere sikkerhedsindstillinger

Slet eget billede eller video

Hvis du vil slette et billede eller en video, som du selv har delt på Instagram, skal du gøre sådan her:

  1. Klik på billedet eller videoen, som du vil have slettet.
  2. Klik på de tre små prikker. De tre prikker er enten i øverste højre hjørne eller under billedet eller videoen. Det kommer lidt an på, hvilken telefon, du har.
  3. Vælg ’Slet’
  4. Nu spørger Instagram, om du vil slette billedet
  5. Klik på ‘Slet’. Du vil kunne fortryde din sletning inden for 30 dage (indstillinger > konto > slettet for nylig) derefter bliver billedet slettet permanent.

OBS: Hvis andre har delt dit billede eller din video videre, vil det ikke være nok at slette det fra din egen profil.

Hvis andre har delt dit billede eller din video videre og ikke vil slette det selv, bliver du nødt til at anmelde billedet eller videoen for at få det slettet. Det kan du læse mere om under ”Anmeld andres billede eller video” nedenfor.

Anmeld andres billede eller video

Hvis du finder et billede eller en video på Instagram, som du er på, og som du gerne vil have slettet, er der forskellige ting, du kan gøre.

Hvis du kender personen, så er det en god idé først at spørge personen, om de vil slette det. Hvis de ikke vil det, så bliver du nødt til at anmelde billedet eller videoen, som du gerne vil have slettet, til Instagram.

Hvis du har en Instagram-profil:
Du kan anmelde et billede eller en video til Instagram sådan her:

  1. Find billedet eller videoen, du vil anmelde fra appen
  2. Klik på de tre små prikker. De tre prikker er enten i øverste højre hjørne eller under billedet eller videoen. Det kommer lidt an på, hvilken telefon, du har.
  3. Klik på ‘Anmeld’
  4. Vælg en årsag til at du gerne vil anmelde. Vær opmærksom på at du vælger den rigtige grund, da Instagram bruger din anmeldelse til at forbedre fællesskabet for alle.

Hvis du ikke har en Instagram-profil – eller hvis den anden bruger har blokeret dig:
Du anmelder et billede eller en video til Instagram sådan her:

  1. Gå til Instagrams anmeldelsesside fra en computer
  2. Udfyld felterne på anmeldelsessiden
  3. Når du anmelder til Instagram, er det vigtigt, at du skriver, hvorfor billedet eller videoen skal slettes. Det kan fx være, fordi det er imod Instagrams regler om nøgenbilleder, eller at det er et billede/en video, der bruges til mobning. Skriv, hvorfor billedet eller videoen skal slettes under ‘Yderligere oplysninger’ i anmeldelsesformularen.

Fjern dit 'tag' fra et billede eller en video

Hvis der er en, der tagger dig i et billede eller en video, som du ikke vil være tagget i, kan du fjerne tagget. Ved at fjerne tagget vil billedet eller videoen ikke blive forbundet direkte med din profil, men man vil stadig kunne finde billedet på Instagram.

Hvis du har fundet et billede eller en video af dig selv på Instagram, som du synes er i orden ligger på Instagram, men som du ikke vil være tagget i, kan du fjerne tagget sådan her:

  1. Klik på billedet eller videoen
  2. Klik på de tre små prikker i højre hjørne
  3. Klik på ‘Tagmuligheder’
  4. Klik på  ‘Fjern mig fra opslaget’ eller ‘Skjul på min profil’. Hvis du vælger den første bliver  opslaget også fjernet fra din profil.

Du kan finde flere vejledninger i at skjule og fjerne tags på Instagrams hjemmeside  eller ved at klikke ‘Læs mere’ under ‘Tagmuligheder’.

Bloker, begræns eller anmeld en bruger

For at blokere eller anmelde en bruger, skal du gøre sådan her:

  1. Find den bruger, som du gerne vil blokere og gå til deres profil
  2. Klik på de tre små prikker øverst i højre hjørne
  3. Vælg enten ‘Bloker’ eller ‘Anmeld’ 
  4. Vælg en årsag til, at du gerne vil blokere eller anmelde brugeren
    1. Du kan også vælge ‘Begræns’. Når du begrænser en bruger, er det kun den begrænsede bruger, der kan se vedkommendes kommentarer til dine opslag. Du kan ikke længere se vedkommendes kommentarer, beskeder og lignende. Du gør personen nærmest “usynlig” for dig. Du fjerner en begrænsning ved at klikke på de tre små prikker øverst i højre hjørne og klikke på ‘Fjern begrænsning’.
  5. Nu er brugeren blokeret eller anmeldt
    1. Hvis du ønsker at fjerne blokeringen igen, skal du søge på brugerens brugernavn og klikke på ‘Fjern blokering’. Du kan også gøre det via din profil under ‘Privatlivsindstillinger’ og ‘Blokerde konti’
OBS: Vær opmærksom på at, hvis du blokerer nogen, der følger dig, fjerner du dem også som følger.

Anmeld en Reel

Hvis du finder en Reel med upassende indhold, som du ønsker at anmelde skal du gøre sådan her:

  1. Find den Reel du ønsker at anmelde
  2. Klik på de tre prikker til højre
  3. Klik på ‘Anmeld’
  4. Vælg en årsag til at du gerne vil anmelde
  5. Reel’en er nu anmeldt

Rapporter et problem

Hvis du gerne vil rapportere et problem fx at en konto er blevet fjernet eller noget andet kan du gøre det via din profil. Du gør sådan her:

  1. Gå ind på din profil
  2. Klik på de tre streger øverst til højre
  3. Gå ind i indstillinger
  4. Klik på ‘Hjælp’
  5. Vælg hvilket problem du gerne vil anmelde fx ‘Der er noget der ikke virker’
  6. Forklar nu Instagram hvad der er galt. Du kan godt skrive på dansk. Vedhæft evt. et billede hvis det er relevant.
  7. Klik på ‘Send’.
  8. Du har nu rapporteret problemet og Instagram hjælper dig så hurtigt de kan.

Glemt kodeord

Har du glemt dit kodeord til Instagram, kan du forsøge at nulstille din adgangskode sådan her:  

På iPhone:

  1. Åbn Instagram på din telefon
  2. Klik på ‘Glemt adgangskode’ eller ‘Få hjælp til at logge på’ på loginskærmen.
  3. Klik på ‘Brugernavn’ eller ‘Telefon’ alt efter, om du vil have en SMS (telefon) eller en e-mail (brugernavn) med en sikkerhedskode.
  4. Indtast din e-mailadresse, dit brugernavn eller dit telefonnummer.
  5. Klik på ‘Næste’
  6. Du får nu tilsendt en sikkerhedskode
  7. Indtast koden i din app
  8. Vælg en ny kode og klik på ‘Fortsæt’

På Android:

  1. Åbn Instagram på din telefon  
  2. Klik på ‘Har du allerede en konto? Log på’ på loginskærmen 
  3. Klik på ‘Få hjælp til at logge på’
  4. Indtast din e-mailadresse, dit brugernavn eller dit telefonnummer 
  5. Klik på ‘Næste’ 
  6. Klik på ‘Send en e-mail eller ‘Log ind med Facebook”
  7. Du får nu tilsendt et link, som kan hjælpe dig ind på din konto igen 
  8. Følg vejledningen

Glemt e-mail

Har du glemt din e-mail til din Instagram-konto, er der flere ting, du kan gøre. Hvis du stadig har adgang til din profil, kan du klikke på ‘Rediger profil’ og ændre din e-mail til én, du har adgang til.  

Hvis du ikke har adgang til din e-mail, kan du forsøge at kontakte din e-mail udbyder eller klikke på ‘Glemt kodeord?’ på din e-mail. På den måde kan du forhåbentligt få adgang til din e-mail igen.  

Ellers kan du indsende en supportanmodning til Instagram:  

  1. Prøv først at åbne Instagram-appen på din telefon
  2. Indtast dit telefonnummer eller den e-mail, du tænker, du har brugt
  3. Klik på ‘Glemt kodeord’  
  4. Klik nu på ‘Har du brug for mere hjælp?’  
  5. Klik på ‘Hvad kan jeg gøre, hvis jeg har mistet adgangen til den e-mailadresse eller det telefonnummer, jeg brugte til at oprette min konto?’.
  6. Indtast dine oplysninger 
  7. Indsend en supportanmodning ved at klikke på ‘Anmod om support’ 
  8. Du vil få sendt en e-mail fra Instagram i forhold til at verificere din konto.  
  9. Når du har indsendt din supportanmodning, bliver du bedt om at verificere din identitet. Du skal følge de instrukser, som Instagram giver dig. Du skal fx tage et billede af dig selv med en håndskreven kode samt indtaste den e-mail, du brugte til at oprette Instagram med. Herefter hjælper Instagram dig med at gendanne din konto.

Du kan læse mere her om, hvad du kan gøre, hvis du har mistet adgangen til din konto.

Hacking

Hvis du er blevet hacket på Instagram, kan det være en fordel at gøre sådan her: 

  1. Ændre kodeord. Hvis du stadig har adgang til din konto, bør du ændre dit kodeord. Du bør også ændre dit kodeord til din e-mail og dine andre sociale medier.
  2. Gendan din e-mail. Du har muligvis modtaget en e-mail fra Instagram om, at din e-mail er blevet ændret. Benyt linket i e-mailen fra Instagram til at gendanne din e-mail.  
  3. Anmeld din konto. Hvis du ikke har adgang til din Instagram, skal du anmelde kontoen til Instagram. 
  4. Sikkerhedskode
    1. Åbn Instagram-appen på din telefon
    2. Indtast din e-mail
    3. Klik på ‘Glemt kodeord’
    4. Klik på ‘Har du brug for mere hjælp?’
    5. Klik på ‘Send sikkerhedskode’. Har du ikke adgang til den e-mail eller det telefonnummer, der er angivet, kan du klikke på ‘Jeg har ikke adgang til denne e-mail eller dette telefonnummer’. Følg vejledningen på skærmen.
    6. Du får nu tilsendt en kode til den e-mail eller telefon, som er knyttet til kontoen
    7. Indtast sikkerhedskoden i feltet
    8. Indtast dine oplysninger
    9. Klik på ‘Anmod om support’
  5. Verificer din identitet. Når du har indsendt din supportanmodning, bliver du bedt om at verificere din identitet. Du skal følge de instrukser, som Instagram giver dig. Du skal fx tage et billede af dig selv med en håndskreven kode samt indtaste den e-mail, du brugte til at oprette Instagram med. Herefter hjælper Instagram dig med at gendanne din konto. 

Du kan læse mere her om hvad du kan gøre, hvis din konto er blevet hacket.

Deaktiver din profil

Hvis du gerne vil deaktivere din profil på Instagram, skal du gøre sådan her: 

  1. Log ind på Instagram  via din computer. Det er nemmere end at gøre det fra appen 
  2. Klik ind på din profil 
  3. Klik på ‘Rediger profil’ 
  4. Klik på ‘Midlertidig deaktivering af min konto’ nederst på siden 
  5. Vælg, hvorfor du gerne vil deaktivere din konto 
  6. Indtast din adgangskode 
  7. Klik på ‘Deaktiver konto midlertidigt’ 
  8. Nu er din konto deaktiveret, så andre profiler har ikke adgang til din profil, billeder, opslag osv. De vil dog stadig kunne se dine kommentarer. Hvis du logger ind igen, vil din profil være synlig for andre igen.

Slet din Instagram-profil

Hvis du vil slette hele din profil på Instagram, er det lettest at bruge en computer og ikke appen. 

Du sletter din profil sådan her:

  1. Gå ind på Instagrams sletteside (du kan ikke slette din profil via appen)
  2. Log ind med dit brugernavn og adgangskode
  3. Vælg grunden til, at du gerne vil slette din profil 
  4. Skriv din adgangskode for at bekræfte
  5. Klik på ‘Slet min konto permanent’
  6. Din profil på Instagram er nu slettet

OBS: Vær opmærksom på, at du ikke kan genskabe din profil. Når du sletter din konto, vil din profil, dine billeder og videoer, kommentarer og dine følgere blive fjernet permanent. Du kan ikke oprette en profil med samme brugernavn igen eller føje det til en anden konto, efter du har slettet din konto.

 

Værd at vide om Instagram

Du kan oprette en profil på Instagram, når du er 13 år.

Grunden til aldersgrænsen på 13 år er, at der i USA (hvor Instagram og Facebook er lavet) er en lov, som kort fortalt siger, at man ikke må vise reklamer til og indsamle oplysninger fra personer under 13 år.

Når man har en profil på et socialt medie, får man ofte vist reklamer ud fra, hvordan man bruger profilen, fx hvad man liker, eller hvilke videoer man bruger tid på at se. Hvis man eksempelvis synes godt om et spil, kan man også få reklamer om at købe ting, der handler om det spil. Derfor kan man sige, at aldersgrænsen er til for at beskytte børn og unge.

Du kan se vores video om aldersgrænser her.

Vi kender ikke et program eller en app, hvor du faktisk kan se, hvem der har set dine billeder på Instagram. Man kan forsøge at downloade forskellige apps, men de kan for det meste kun give dig indsigt i, hvem der følger dig og liker dine ting osv. Ikke hvem, der bare har set dine billeder.

Det er en af grundene til, at vi her på SletDet Rådgivningen opfordrer til, at man har en privat profil på Instagram, hvor du skal godkende følgere, før de kan se dine billeder. På den måde har du selv lidt kontrol med, hvem der kan se billederne.

Hvis du har en åben profil, og især hvis du bruger mange hashtags, så kan alle se dine billeder – og bagsiden er dermed, at der er større risiko for, at folk med dårlige hensigter, fx kopierer dine billeder og misbruger dem.

Det eneste, du med sikkerhed kan sige, er, at alle dem, der ‘synes godt om’ eller kommenterer dit billede selvfølgelig har set det. Men mange kan jo have set det uden at ”synes godt om” eller kommentere.

Derudover findes der også apps, som kan fortælle, hvem der har været inde på din profil, men de apps kender vi desværre ikke. Hvis du gerne vil se, hvem der har kigget på dine billeder, kan du måske prøve at søge på google eller spørge nogle af dine venner, hvilke apps de måske bruger?

(Siden er sidst opdateret d. 20-04-2022)